Paling Popular
Terkini
mk-logo
Berita
Jamal dan DAP: Rasa 'pelik' bekerjasama dengan seteru lama
Diterbitkan:  Jul 29, 2023 1:02 PM
Dikemaskini: 5:02 AM

Jika dahulu mereka berseteru dan sering bertikam lidah di hari penamaan calon, ahli dan penyokong Umno dan DAP kali ini berada di kawasan yang sama.

Kejanggalan ini paling dirasai di Sungai Besar di Selangor, yang merupakan pangkalan kepada susuk kontroversi Umno, Jamal Md Yunos.

Ahli veteran DAP yang hanya ingin dikenali sebagai Chia berkata dia berasa "pelik" memakai baju BN berwarna biru hari ini.

Chia hadir untuk memberi sokongan kepada calon BN Mohd Imran Tamrin, penyandang DUN Sungai Panjang.

Chia juga memberitahu Malaysiakini yang dia berasa "janggal" apabila Jamal kini menganggapnya sebagai "adik beradik".

Mengimbas kembali pertemuannya dengan bekas pemimpin Gerakan Baju Merah itu, Chia berkata: "Apabila kami bertemu Jamal malam tadi, dia menepuk bahu saya dan berkata, 'dulu kita bergaduh, tetapi sekarang kita abang adik'."

Di kemuncak isu skandal 1MDB pada 2015, Jamal adalah antara yang terlibat merancang himpunan yang dinamakan Himpunan 16 September, sebagai tindak balas kepada himpunan Bersih 4.

Ketika itu, dia berkata "90 peratus yang hadir dalam Bersih adalah Cina DAP" dan himpunan anjuran pihaknya adalah untuk menghantar mesej jelas kepada mereka.

Ditemui di pusat penamaan calon yang sama hari ini, Jamal menyifatkan hubungan Umno dan DAP pada masa ini sebagai "dulu lawan, sekarang kita kawan".

Dia juga mengimbas kembali bagaimana dia mengundang seorang ahli DAP - yang pernah bertelingkah dengannya dahulu - ke pentas.

Bagi PRN kali ini, kata Jamal, tiada lambang Umno atau DAP, tetapi lambang BN dan PN.

"Dan PN itu penipuan nasional," katanya lagi.


Sertai saluran WhatsApp Malaysiakini BM sekarang untuk mendapatkan perkembangan berita terkini!

Lihat Komen
ADS