Paling Popular
Terkini
Lagi berita seperti ini
mk-logo
Berita
Kami hanya labur di syarikat amal piawai kelestarian, kata PNB

Setelah disenaraikan sebagai pelabur nombor satu di firma yang dikenal sebagai pendorong penebangan hutan, Permodalan Nasional Berhad (PNB) menjelaskan bahawa ia hanya melabur dalam syarikat minyak sawit yang mengamalkan piawai kelestarian.

"Berhubung dengan pendedahan PNB di sektor perladangan, penting untuk ditekankan bahawa syarikat pelaburannya mengikuti prinsip piawai kelestarian termasuk Meja Bulat mengenai Kelapa Sawit Berkelanjutan (RSPO), Meja Bulat mengenai Minyak Sawit Lestari (MSPO) dan Minyak Sawit Berkelanjutan Indonesia (ISPO).

"Kedua-duanya membimbing tindakan syarikat dan menentukan bagaimana mereka menguruskan prestasi berkaitan dengan faktor ekonomi, persekitaran, sosial dan tadbir urus," katanya dalam komen kepada Malaysiakini.

PNB menambah bahawa ia memberi penekanan kepada para pelaburnya untuk memenuhi piawaian berkenaan.

Ia secara khusus menyebutkan bagaimana syarikat pelaburan Sime Darby menyasarkan untuk mengurangkan jejak karbonnya sebanyak 40 peratus menjelang 2030.

 

Semalam, inisiatif dalam talian Forest and Finance menganggarkan bahawa PNB telah melabur AS$5.710 bilion (RM23.460 bilion) ke dalam "syarikat berisiko mengancam hutan" pada April 2021.

Ia merupakan pelaburan paling banyak oleh satu entiti ke dalam syarikat tersebut dalam senarai Forest and Finance.

Kesemua lima benifisiari teratas PNB dalam kategori ini adalah konglomerat ladang kelapa sawit - Sime Darby, IOI Group, Batu Kawan Group, Genting Group dan United Plantations.

Batu Kawan Group adalah syarikat induk Kuala Lumpur Kepong Bhd.

Sistem ranking didasarkan pada senarai 300 syarikat berisiko mengancam hutan, yang dikenal pasti akan kesannya terhadap hutan akibat operasi dalam industri minyak sawit, getah, kayu, kedelai, daging lembu dan / atau sawit dan kertas.

Data terkini yang tersedia untuk umum digunakan untuk mengesan pembiayaan yang diterima oleh syarikat-syarikat ini.

PNB bukan satu-satunya syarikat berkaitan kerajaan (GLC) Malaysia yang mendahului senarai Forest and Finance.

Kumpulan Wang Simpanan Pekerja (KWSP) disenaraikan sebagai pelabur kedua terbesar dalam syarikat berisiko mengancam hutan sementara Kumpulan Wang Persaraan Diperbadankan (Kwap) dan Lembaga Kemajuan Tanah Persekutuan (Felda) masing-masing menduduki tempat keenam dan ketujuh.

Malaysia Genting menduduki tempat kesepuluh.

Malayan Banking Berhad (Maybank) disenaraikan sebagai antara 10 institusi kewangan teratas di seluruh dunia yang memberikan pinjaman kepada syarikat berisiko mengancam hutan.

Forest and Finance adalah kerjasama antara gabungan kumpulan alam sekitar di seluruh dunia termasuk Sahabat Alam Malaysia, Rainforest Action Network, TuK Indonesia, Profundo dan Amazon Watch.

[Baca laporan asal]


Sertai saluran WhatsApp Malaysiakini BM sekarang untuk mendapatkan perkembangan berita terkini!

Lihat Komen
ADS