Paling Popular
Terkini
mk-logo
Berita
Mahkamah Rayuan benar 137 Orang Asli cabar penukaran agama

Seratus tiga puluh tujuh Orang Asli akan mencabar penukaran agama mereka kepada Islam yang didakwa dibuat secara menyalahi undang-undang lebih 30 tahun lalu.

Orang Asli Bateq Mayah itu diberi peluang berkenaan selepas Mahkamah Rayuan hari ini mengarahkan saman mereka diremit ke Mahkamah Tinggi Kuantan.

Tahun lepas, Mahkamah Tinggi membenarkan permohonan kerajaan persekutuan dan lima defendan lain untuk membatalkan tindakan sivil itu tanpa mendengar meritnya.

Lima lagi defendan ialah Jabatan Kemajuan Orang Asli (Jakoa), pengarah dan pegawainya, Majlis Agama Islam dan Adat Istiadat Melayu Pahang (MUIP).

Semasa prosiding hari ini, hakim yang mempengerusikan panel rayuan S Nantha Balan berkata saman itu perlu didengar kerana ia melibatkan dakwaan yang sangat serius dan skandal penukaran agama secara paksa yang menyalahi undang-undang.

“Di sini, mereka (perayu Orang Asli) bercakap tentang hak asasi dan hak Orang Asli mereka, dan hak ke atas tanah nenek moyang yang tidak dilindungi.

“Tuduhan itu mungkin palsu, tiada siapa yang mengatakan bahawa apa sahaja yang didakwa telah terbukti.

"Itu hanya pengakuan (dalam saman itu) tetapi dalam kes biasa, ia tidak boleh dibatalkan (begitu sahaja)," kata Nantha bagi panel hakim lain, Choo Ka Sing dan Ahmad Kamal Md Shahid.

Mahkamah Rayuan kemudian memerintahkan tindakan sivil itu diserahkan kepada Mahkamah Tinggi untuk mendengar semula permohonan defendan.

Mahkamah Rayuan juga membenarkan permohonan lanjutan masa Orang Asli untuk memfailkan afidavit bagi menentang permohonan pembatalan itu.

Perkara itu ditetapkan untuk pengurusan kes di hadapan Mahkamah Tinggi pada 12 Nov.

Difailkan pada 28 Sept 2022, saman itu mendakwa penukaran agama secara salah itu dilakukan di rumah Orang Asli di Kampung Benchah Kelubi, Merapoh, Kuala Lipis, Pahang, pada April 1993.

Dokumen mahkamah mendakwa bahawa 57 daripada plaintif telah bertukar agama semasa kejadian dan baki plaintif adalah kanak-kanak yang dilahirkan kemudian dan juga mempunyai perkataan Islam pada kad pengenalan mereka kerana keturunan mereka.

Plaintif mendakwa pada awal tahun 1993, dua ketua kampung diminta oleh wakil Jakoa bukan sahaja memeluk agama Islam tetapi juga meminta penduduk kampung lain berbuat demikian.

Mereka mendakwa apabila penduduk kampung enggan berbuat demikian, seorang pegawai dari jabatan itu melawat kampung itu dan mengeluarkan beberapa ugutan untuk memastikan penukaran agama mereka.

Ancaman itu termasuk penduduk kampung tidak akan dibenarkan tinggal di kampung itu lagi, rumah dan tanaman mereka akan dimusnahkan, dan mereka akan dihalau dan diseksa jika mereka lari ke pergunungan.

Plaintif mendakwa bahawa penduduk kampung tidak dimaklumkan tentang implikasi undang-undang memeluk Islam, iaitu mereka akan tertakluk kepada rangka kerja perundangan Islam Pahang dan anak yang dilahirkan kepada mereka secara automatik juga beragama Islam.

Mereka mendakwa bahawa mereka tidak menganut atau mengamalkan Islam berikutan penukaran agama beramai-ramai itu dan terus memeluk kepercayaan budaya dan agama Bateq Mayah.

Selepas tahun 2000 apabila lebih ramai penduduk kampung belajar bercakap asas Bahasa Malaysia, mereka kemudian menyedari bahawa perkataan “Islam” tertera pada kad pengenalan mereka, tambah mereka.

Secara kebetulan, kerajaan Pahang juga merupakan defendan yang menjadi sasaran saman itu.

Walaupun ia tidak memfailkan permohonan membatalkan, pentadbiran negeri menyokong permohonan pembatalan oleh defendan lain.

Firma guaman Seira & Sharizad mewakili plaintif Orang Asli.

Jabatan Peguam Negara (AGC) hadir mewakili kerajaan persekutuan.


Sertai saluran WhatsApp Malaysiakini BM sekarang untuk mendapatkan perkembangan berita terkini!

Lihat Komen
ADS