Paling Popular
Terkini
mk-logo
Berita
Fahmi sedia jadi perantara isu tunggakan gaji wartawan

Menteri Komunikasi Fahmi Fadzil berkata dia sedia menjadi perantara berhubung isu sekumpulan wartawan dua portal tempatan yang menuntut tunggakan gaji selama beberapa bulan daripada pihak majikan.

Dia berkata demikian susulan kenyataan bersama Kesatuan Kebangsaan Wartawan Malaysia (NUJ) dan Gerakan Media Merdeka (Geram) semalam yang menyatakan solidariti bersama kumpulan wartawan tersebut.

"Saya mengikuti isu yang dibangkitkan oleh NUJ dan Geramm semalam mengenai organisasi media yang tidak melunaskan gaji. Saya difahamkan telah enam bulan berlalu, para wartawan masin belum mendapat pampasan atau gaji mereka.

"Saya rasa ini tidak boleh diterima. Ini sangat tidak berpatutan. Kita nak bebaskan media. Tapi media itu bukan percuma. Organisasi itu perlu lunaskan tunggakan selama ini

"Jadi, organisasi wajib melunaskan tunggakan bayaran gaji para pekerja. Saya sedia jadi perantara," katanya.

Mengulas lanjut, Fahmi berkata kerajaan sebelum ini memberi bantuan kepada kumpulan wartawan itu dari segi kebajikan.

Terdahulu dalam kenyataan semalam kedua-dua pertubuhan itu memaklumkan kegagalan membayar gaji serta lain-lain caruman yang menjadi tanggungjawab majikan merupakan kesalahan di bawah Akta Pekerja 1955.

Katanya, ia juga jelas merupakan satu bentuk penindasan serta mencerminkan kelemahan pengurusan di pihak majikan.

Sehubungan itu, NUJ dan Geramm menyeru pihak majikan segera melunaskan semua tunggakan seperti dijanjikan supaya para pekerja media terlibat dapat menentukan hala tuju masa hadapan masing-masing.


Sertai saluran WhatsApp Malaysiakini BM sekarang untuk mendapatkan perkembangan berita terkini!

Lihat Komen
ADS