Paling Popular
Terkini
mk-logo
Berita
Sepertiga warga emas masih menunggu vaksin, janji temu dalam dua minggu
Diterbitkan:  Jun 23, 2021 3:08 PM
â‹…
Dikemaskini: 7:08 AM

Dengan Program Imunisasi Covid-19 Kebangsaan (Pick) memasuki fasa ketiga, kira-kira satu pertiga warga emas yang mendaftar pada Fasa 2 masih menunggu vaksin mereka.

Sehingga 20 Jun, 937,078 warga emas belum menerima dos pertama vaksin yang berpotensi mengelakkan kesan serius bahkan kematian akibat jangkitan Covid-19,

Menteri yang bertanggungjawab terhadap Pick, Khairy Jamaluddin berkata daripada 2,678,219 orang berusia lebih 60 tahun yang mendaftar, 1,742,141 (65 peratus) telah menerima dos pertama mereka.

"Bakinya akan menerima janji temu mereka dalam satu atau dua minggu ini," katanya pada taklimat media mingguan hari ini.

Fasa 2 Pick juga merangkumi orang kurang upaya (OKU) dan mereka yang mempunyai komorbiditi. Malaysiakini telah meminta data terbaru mengenai kadar vaksinasi untuk kumpulan ini.

 

Pada 16 Jun, 10,229 atau empat peratus daripada 240,991 OKU yang didaftarkan telah diberi vaksin, kata Menteri Pembangunan Wanita, Keluarga dan Masyarakat Rina Harun.

Data mengenai warga tua yang diberi vaksin itu didedahkan ketika terdapat kritikan orang awam yang mendakwa bahawa penerima vaksin yang lebih muda sudah menerima janji temu di Lembah Klang, di mana Fasa 3 bermula pada hari Isnin.

Ramai pengguna media sosial mempersoalkan mengapa penerima yang berisiko lebih rendah mendapat vaksin mereka, sementara orang tua dan orang yang berisiko lebih tinggi masih menunggu walaupun mendaftar pada bulan Februari.

Sebilangan besar kematian Covid-19 di negara ini terdiri daripada mereka yang berumur 60 tahun ke atas dan mereka yang mempunyai komorbiditi seperti diabetes, penyakit jantung, darah tinggi, penyakit hati dan obesiti.

Pemerintah mengatakan Lembah Klang adalah yang pertama memasuki Fasa 3 kerana 99 peratus warga emas yang terdaftar di Lembah Klang dan 88 peratus di Selangor sudah divaksin. Jumlah penerima dalam kategori ini untuk Selangor dan Lembah Klang tidak dinyatakan.

Semalam, Pengerusi Pasukan Petugas Selangor untuk Covid-19, Dzulkefly Ahmad mengatakan hanya kira-kira 17 peratus daripada semua yang mendaftar di Selangor telah diberi vaksin.

Fasa 4, yang melibatkan pekerja dalam industri utama seperti pembuatan, minyak dan gas dan runcit, juga berjalan serentak dengan Fasa 2 dan 3.

Fasa 4 merangkumi Program Imunisasi Industri Kerjasama Awam-Swasta (Pikas) di bawah Kementerian Perdagangan Antarabangsa dan Industri (Miti), di mana majikan yang mengambil bahagian dapat mempercepat vaksinasi untuk pekerja mereka.

Di bawah Pikas, majikan mesti menanggung kos logistik dan pengurusan, sementara dos diberikan secara percuma dari bekalan negara.

Pikas akan mengenakan bayaran kepada majikan antara RM60 hingga RM90 bagi setiap pekerja, bergantung kepada sama ada pekerja tersebut diberi vaksin di pusat vaksin yang ada atau di lokasi, kata Miti.

'Golongan berumur 50 ke atas tidak dipinggirkan'

Sementara itu, Khairy menafikan dakwaan bahawa mereka yang berusia 50-an diketepikan kerana pusat vaksinasi mega Bukit Jalil yang baru mengutamakan penerima yang lebih muda.

Katanya, kira-kira 228,397 janji temu dari 23 hingga 30 Jun telah dikeluarkan untuk mereka yang berumur 50 hingga 59 (30 peratus), 83,610 untuk orang berusia 40 hingga 49 (11 peratus) dan 192,021 untuk mereka yang berumur 18 hingga 39 (25 peratus).

Sebilangan besar janji temu untuk minggu itu adalah untuk warga emas, merangkumi 33 peratus atau 253,719 orang.

"Jadi tuduhan yang kata bahawa kita tak hantar janji temu pada usia 50-an sebab pembukaan PPV Bukit Jalil tidak benar, seperti mana yang tular di media sosial," katanya.

 

Khairy menambah bahawa Badan Petugas Imunisasi Covid-19 juga telah meluluskan 5,621 permohonan dari pelajar yang ingin mendapatkan vaksinasi awal untuk menyambung pelajaran di luar negara.

Menteri sains, teknologi dan inovasi itu menasihati pelajar lain dalam kategori yang sama untuk menghantar e-mel ke [email protected].

Hampir 100,000 wanita hamil, yang berisiko tinggi mengalami komplikasi teruk dan kematian jika dijangkiti Covid-19, juga diberi vaksin pada hujung minggu di Kuala Lumpur dan Perlis, katanya.

"Lebih banyak akan diberi vaksin di Kuala Lumpur dan Perlis pada hujung minggu ini, sementara yang lain di negeri lain akan diproses secara berperingkat, sesuai dengan jangkaan tarikh akhir mereka," tambah Khairy.

Sehingga 22 Jun, 6,301,727 telah menerima sekurang-kurangnya satu dos.

Sebanyak 14 peratus populasi telah menerima satu dos manakala 5.4 peratus menerima kedua-dua dos tersebut. Sasaran Pick adalah untuk memvaksinasi 80 peratus populasi.

 

Minggu lalu, purata 180,329 dos diberikan setiap hari, meningkat daripada 130,842 minggu sebelumnya.

Khairy berkata, Malaysia menyasarkan untuk memberikan purata 300,000 dos sehari "dalam masa terdekat".


Sertai saluran WhatsApp Malaysiakini BM sekarang untuk mendapatkan perkembangan berita terkini!

Lihat Komen
ADS