Paling Popular
Terkini
mk-logo
Berita
Kerajaan digesa segerakan KVDT2 bagi elak kemalangan kereta api berulang
Diterbitkan:  May 27, 2021 4:40 PM
Dikemaskini: 8:40 AM

Susulan kejadian kemalangan LRT, kerajaan digesa mempercepat pemulihan landasan KTMB untuk mengelakkan kejadian seumpamanya berlaku lagi.

Dalam satu kenyataan, Kesatuan Pekerja-Pekerja Kereta Api Malaysia (RUM) berpendapat bahawa landasan KTM tertentu berada dalam "keadaan kritikal".

Oleh itu, RUM mengulangi seruan agar projek Kemudahan Infrastruktur Landasan Keretapi Berkembar Elektrik Lembah Klang Fasa 2 (KVDT2) disambung semula segera

"Demi keselamatan pekerja dan pengguna, tolonglah segerakan pembaikpulihan landasan KVDT2, jangan lakukan KTMB sebegini rupa, sehingga pekerja mahupun penguna boleh jadi mangsa [...]

“Bagi pihak keselamatan pekerja dan penumpang, RUM meminta pemerintah untuk mempercepat pembaikan di trek KVDT2. Jangan biarkan KTM Berhad terus seperti ini kerana pekerja dan pengguna akan menjadi mangsa [...]

"𝗥𝘂𝗺 𝗺𝗼𝗵𝗼𝗻 𝗸𝗲𝗽𝗮𝗱𝗮 𝗞𝗲𝗿𝗮𝗷𝗮𝗮𝗻 𝗸𝗵𝘂𝘀𝘂𝘀𝗻𝘆𝗮 𝗣𝗲𝗿𝗱𝗮𝗻𝗮 𝗠𝗲𝗻𝘁𝗲𝗿𝗶 (Muhyiddin Yassin), 𝗠𝗲𝗻𝘁𝗲𝗿𝗶 𝗞𝗲𝘄𝗮𝗻𝗴𝗮𝗻 (Tengku Zafrul Abdul Aziz) 𝗰𝗮𝗺𝗽𝘂𝗿 𝘁𝗮𝗻𝗴𝗮𝗻 𝗱𝗮𝗻 𝗺𝗲𝗻𝘆𝗲𝗹𝗲𝘀𝗮𝗶𝗸𝗮𝗻 𝘀𝗲𝗴𝗲𝗿𝗮 𝗽𝗲𝗹𝗮𝗸𝘀𝗮𝗻𝗮𝗮𝗻 𝗽𝗿𝗼𝗷𝗲𝗸 𝗞𝗩𝗗𝗧, jangan sampai ada yang terkorban baru hendak kita lakukan, jangan sampai nasi jadi bubur hanya dengan kesilapan yang dilakukan oleh pihak tertentu," kata kesatuan itu di Facebook, semalam.

Kesatuan itu menyorot dua insiden melibatkan KTM baru-baru ini.

Bulan lalu, sebuah kereta api penumpang tergelincir berhampiran stesen UKM di Bangi selepas roda pada dua koc terakhir tergelincirdari landasan. Tujuh puluh penumpang dilaporkan berada di dalam kereta api itu dan tidak ada korban dicatat.

Pada bulan Februari, 11 daripada 50 koc kereta api kargo KTM tergelincir berhampiran stesen Batu Tiga di Shah Alam. Tiada kemalangan jiwa dicatatkan.

Projek KVDT2 ditangguhkan setelah Kementerian Pengangkutan memutuskan pada bulan Ogos 2020 untuk membuka kembali tender tersebut.

Menteri Wee Ka Siong mengatakan bahawa projek itu "terlalu mahal". Projek ini, yang pada mulanya diberikan semasa pemerintahan Najib Abdul Razak, telah dikurangkan dari RM5.265 bilion kepada RM4.475 bilion oleh kerajaan Pakatan Harapan.

Perkara itu kini di mahkamah setelah kontraktor sedia ada Dhaya Maju LTAT mencabar penamatan kontraknya.

Kambing hitam?

Sementara itu, RUM menyatakan kebimbangan terhadap kenyataan Wee sebelum ini yang dilihat menyalahkan pengendali LRT berhubung kemalangan pada 24 Mei lalu

"Mungkin tidak berlaku perlanggaran tetapi dengan keadaan landasan yang uzur, serba kemungkinan atau tidak mustahil boleh berlaku seperti kegelinciran dengan melibatkan nyawa pekerja dan pengguna, malah tidak mustahil pihak berkuasa dengan mudah menyalahkan pekerja mahupun pengurusan sekiranya sesuatu kejadian berlaku seperti mana kenyataan Kementerian Pengangkutan telah meletakkan kesalahan awal kepada Pengendali / Pemandu Tren yang Rum anggap seolah - olah telah dikambing hitamkan," katanya.

Wee sebelum ini menyalahkan pengendali yang "cuai" kerana memandu gerabak kosong ke arah yang salah dan menyebabkan perlanggaran.

Setelah dikritik, Wee menjelaskan bahawa siasatan kementerian juga mempertimbangkan faktor lain.

Kemalangan malam Isnin itu mengakibatkan 213 penumpang cedera, tiga daripadanya memerlukan rawatan rapi. Ia adalah kemalangan terburuk dalam sejarah LRT.

Penemuan awal mendapati bahawa kereta api kosong yang dikendalikan secara manual (TR240) bertembung langsung dengan kereta api penumpang tanpa pemandu (TR181) di landasan yang sama di terowong bawah tanah.

Kedua-dua kereta api bergerak dengan kelajuan kurang daripada 40km sejam.


Sertai saluran WhatsApp Malaysiakini BM sekarang untuk mendapatkan perkembangan berita terkini!

Lihat Komen
ADS