Paling Popular
Terkini
mk-logo
Berita

Mahkamah Persekutuan hari ini akan mendengar permohonan Azilah Hadri untuk menukar hukuman mati kepada penjara seumur hidup atas kesalahan membunuh Altantuya Shaariibuu 18 tahun lalu.

Mahkamah Persekutuan dijadualkan untuk mendengar permohonan semakan bekas komando polis itu yang berkaitan dengan sabitan pembunuhan dan hukuman mati berhubung pembunuhan pada tahun 2006.

Azilah memfailkan permohonan semakan selepas Parlimen meluluskan Rang Undang-Undang Pemansuhan Hukuman Mati Mandatori tahun lepas.

Altantuya, 28, dibunuh di kawasan terpencil di Shah Alam, Selangor, pada Oktober 2006. Mayatnya diletupkan dengan bahan letupan kelas tentera.

Mahkamah jenayah mendapati Azilah dan bekas komando polis Sirul Azhar Umar bersalah atas pembunuhan itu dan menjatuhkan hukuman mati pada April 2009.

Azilah, 48, kini dipenjarakan dan menunggu hukuman mati di penjara Malaysia.

Bagaimanapun, Sirul melarikan diri ke Australia sebelum Mahkamah Persekutuan mengembalikan sabitan dan hukuman mati terhadap kedua-dua lelaki itu pada 2015.

Mahkamah tertinggi membatalkan keputusan Mahkamah Rayuan yang sebelum ini membebaskan dan melepaskan kedua-dua tertuduh.

Disebabkan tinggal melebihi tempoh visa pelancong, Sirul ditahan oleh pihak berkuasa Australia, yang mempunyai dasar tidak menghantar pulang sesiapa yang menghadapi hukuman mati di negara asal mereka.

Bagaimanapun, Sirul, 52, telah dibebaskan dan difahamkan masih berada di Australia.


Sertai saluran WhatsApp Malaysiakini BM sekarang untuk mendapatkan perkembangan berita terkini!

Lihat Komen
ADS