mk-logo
Berita
'Penampakan kapal perang China' di ZEE: Wisma Putra enggan ulas
Diterbitkan:  Sep 9, 2024 9:51 PM
Dikemaskini: 1:55 PM

Kementerian Luar Negeri (Wisma Putra) enggan memberikan maklum balas mengenai dakwaan penampakan kapal perang tentera laut China di perairan zon ekonomi eksklusif (ZEE) Malaysia.

“Kami telah mengambil maklum mengenai laporan ini, namun kami tidak dapat mengulas tentang ketepatan atau butiran spesifik pergerakan kapal tentera, kerana perkara ini tertakluk kepada keselamatan operasi dan pihak berkuasa pertahanan,” katanya pada satu kenyataan hari ini.

Kenyataan itu dikeluarkan selepas dakwaan tersebar di media sosial bahawa sebuah frigat ringan Type 053H3 milik Tentera Laut Pembebasan Rakyat China dilihat berhampiran pelantar minyak Velesto Naga 4.

Kapal bersenjata peluru berpandu itu dikatakan diiringi oleh sebuah kapal pengawal pantai China.

Gambar dan video penampakan tersebut, yang dikatakan berlaku pada petang 7 September, turut beredar.

Sebelum ini, dilaporkan Petronas memberikan kontrak beberapa pelantar minyak milik Velesto Energy Bhd termasuk Velesto Naga 4 untuk operasi penggerudian di pesisir pantai Malaysia.

Sementara itu, Wisma Putra menegaskan pendiriannya mengenai isu Laut China Selatan tetap konsisten dan komited mempertahankan kedaulatan Malaysia serta kepentingan maritimnya mengikut Peta Malaysia 1979.

“Selaras dengan komitmen kami untuk mengekalkan Laut China Selatan sebagai wilayah perdagangan, aman dan stabil, Malaysia akan terus berhubung secara diplomatik dengan semua negara yang berkepentingan.

“Kami tetap komited untuk menyelesaikan pertikaian melalui cara damai dan mematuhi prinsip yang digariskan dalam Deklarasi Mengenai Tata Laku Pihak-pihak di Laut China Selatan (DOC), yang menekankan pentingnya mengelakkan ancaman atau penggunaan kekerasan,” katanya.

Insiden yang didakwa ini berlaku hanya beberapa minggu selepas kebocoran kabel diplomatik dari China bertarikh 18 Februari yang mendedahkan republik itu telah memaklumkan Malaysia untuk menghentikan penerokaan minyak dan gas di kawasan Beting Raja Jarum dan Beting Patinggi Ali di Kepulauan Spratly.

Susulan kebocoran kabel diplomatik itu, Perdana Menteri Anwar Ibrahim pada 5 September berkata Malaysia akan meneruskan penerokaan minyak dan gasnya walaupun terdapat tuntutan dari China.

Pada tahun 2020, Malaysiakini juga melaporkan kapal pengawal pantai China sering hadir di perairan yang dipertikaikan berhampiran Terumbu Luconia, di luar pantai Sarawak.

Sejak beberapa tahun kebelakangan ini, laporan dari Asia Maritime Transparency Initiative yang berpusat di Washington menunjukkan tingkah laku sedemikian terus berlaku.

Dalam laporan tahunannya yang terbaru mengenai perkara ini, tiga kapal pengawal pantai China yang berbeza meronda di sekitar Terumbu Luconia sekurang-kurangnya 338 hari pada tahun 2023.

Analisis ini berdasarkan data yang tersedia secara umum dari Sistem Pengenalan Automatik (AIS) kapal namun sistem ini boleh dimatikan untuk mengelakkan sorotan umum.


Sertai saluran WhatsApp Malaysiakini BM sekarang untuk mendapatkan perkembangan berita terkini!

Lihat Komen
ADS