Paling Popular
Terkini
mk-logo
Berita
Menteri: Pengangkutan awam percuma untuk OKU dalam masa terdekat

Kementerian Pengangkutan telah mengadakan perbincangan dengan pengendali perkhidmatan pengangkutan berkaitan agar inisiatif pengangkutan awam percuma untuk orang kelainan upaya (OKU) dapat dilaksanakan secepat mungkin.

Menteri Pengangkutan Anthony Loke berkata dia telah meminta Keretapi Tanah Melayu Berhad (KTMB) dan Prasarana Malaysia Berhad, semasa mesyuarat pascakabinet, untuk melihat jumlah penumpang yang memiliki kad OKU.

Bagaimanapun, Loke berkata terdapat implikasi kewangan yang perlu diteliti sebelum keputusan atau pengumuman boleh dibuat.

“Ia (inisiatif) boleh dicapai dan diuruskan dalam sistem.

“Kita tidak boleh menyediakan pengangkutan percuma untuk e-hailing dan teksi persendirian, itu di luar kuasa kami.

“Setakat inisiatif kerajaan, ini meliputi rangkaian KTM dan Prasarana - bas, LRT dan MRT. Itu boleh kita laksanakan tidak lama lagi,” katanya selepas menghadiri ceramah ‘Membangun Negara Madani’ di Pusat Konvensyen Antarabangsa Putrajaya (PICC) hari ini.

Dia juga menekankan kepentingan untuk menjadikan pengangkutan awam lebih mudah diakses oleh komuniti OKU.

Justeru, Ahli Parlimen Seremban itu berkata lif dan lif di stesen pengangkutan awam sentiasa ditambah baik.

Mengulas lanjut mengenai perkara itu, dia berkata penyediaan pengangkutan percuma kepada komuniti OKU adalah selaras dengan konsep ‘Malaysia Madani’ yang menekankan prinsip ekonomi kemanusiaan.

“Ihsan untuk membantu golongan miskin, yang memerlukan dan sudah tentu kita mahu menyediakan sistem pengangkutan yang baik untuk mereka. Ini pasti sesuatu yang saya pasti akan ambil tanggungjawab,” tambahnya.

Mengenai isu kapal kargo MV Dai Cat 06 yang dilaporkan hilang di perairan Indonesia, Loke berkata Jabatan Laut telah diarahkan untuk membincangkan perkara itu dengan Wisma Putra.

“Saya mendapat laporan daripada Jabatan Laut dan jabatan itu mengetahui sepenuhnya kejadian itu.

“Malah mereka berhubung dengan APMM (Agensi Penguatkuasaan Maritim Malaysia).

"Saya telah mengarahkan Jabatan Laut untuk mendapatkan bantuan daripada Wisma Putra untuk membangkitkan isu itu kepada pihak berkuasa Indonesia," jelasnya.

Pada 9 Jan, kapal kargo berdaftar Malaysia, yang membawa 527 paip, bernilai RM726,205, dilaporkan hilang di perairan Indonesia dan laporan polis telah dibuat oleh ejen kapal itu pada hari yang sama.


Sertai saluran WhatsApp Malaysiakini BM sekarang untuk mendapatkan perkembangan berita terkini!

Lihat Komen
ADS