Paling Popular
Terkini
mk-logo
Berita
Yeo harap KJ dengar cadangan tingkatkan pendekatan FTTIS
Diterbitkan:  Sep 1, 2021 2:55 PM
Dikemaskini: 7:06 AM

Ahli Parlimen Bakri Yeo Bee Yin dari DAP mengulangi gesaan agar Putrajaya melaksanakan pendekatan cari, uji, jejak, asingkan dan sokong (FTTIS) setelah Khairy Jamaluddin dialantik menjadi menteri kesihatan yang baru.

Dalam satu kenyataan hari ini, dia mengatakan pendekatan itu harus diperkenalkan untuk melengkapi usaha vaksinasi, yang menjadi kebergantungan Putrajaya untuk membendung Covid-19 ketika mula membuka kembali ekonomi negara.

"Oleh kerana kerajaan merancang untuk membuka kembali ekonomi sambil menangani penularan Covid-19, ia tidak dapat bergantung sepenuhnya pada vaksinasi. Strategi pelbagai serangkai diperlukan dan FTTIS yang berkesan pasti merupakan salah satu elemen terpenting yang boleh ditambahkan," kata Yeo.

"Kami telah meminta tindakan untuk meningkatkan FTTIS selama lebih satu tahun, tetapi hal ini tidak dihiraukan. Saya harap menteri kesihatan yang baru dilantik akan lebih terbuka terhadap cadangan dan bertindak sewajarnya," katanya.

"Sejak tahun lalu, banyak pakar kesihatan dan ahli parlimen menggesa agar lebih banyak pengujian dilakukan menurut saranan Pertubuhan Kesihatan Dunia (WHO) dengan kadar positif lima peratus atau lebih rendah.

"Sebenarnya, negara-negara yang berjaya menangani penularan virus seperti China jauh di bawah satu peratus pada kadar positifnya.

"Kementerian Kesihatan akhirnya mengeluarkan angka pengujian yang lebih terperinci yang menunjukkan bahawa dari 11 hingga 26 Ogos, kadar positif semua negeri atau wilayah (kecuali Labuan) di atas lima peratus dengan lebih 10 negeri atau wilayah di atas 10 peratus," katanya.

 

Empat negeri - Kedah, Kelantan, Sabah, dan Selangor - berada di atas 15 peratus, menurut Yeo, yang juga bekas menteri tenaga, sains, teknologi, persekitaran dan perubahan iklim.

"Pendek kata, kita sangat kurang menguji populasi dan jumlah kes positif harian kita, walaupun tinggi, masih ada yang tidak dilaporkan.

"Bukan hanya itu, mekanisme pengesanan kontak kita hampir sepenuhnya manual, sementara negara-negara lain, yang berjaya mengendalikan penularan, menggunakan analisis data yang jauh lebih baik dan canggih untuk memungkinkan pengesanan yang lebih komprehensif dilakukan terhadap kontak rapat.

"MyTrace, yang merupakan aplikasi pengesanan yang dilancarkan oleh Menteri Kesihatan kita saat ini ketika dia menjadi Menteri Sains dan Teknologi, tidak memberikan kesan yang signifikan dalam penelusuran, dan juga MySejahtera," tambahnya.

Yeo berkata, sistem pengujian dan penjejakan ketika ini sama sekali tidak dapat mengesan corak penyebaran virus.

"Dengan pengujian yang sangat tidak mencukupi dan kaedah primitif dalam penjejakan, mustahil untuk mengasingkan kes positif dengan berkesan untuk mencegah penyebaran lebih lanjut dalam masyarakat," tambahnya.

Pakar kesihatan dan parti pembangkang menuntut kerajaan untuk memperkuat pendekatan FTTIS, yang dianggap sebagai kelemahan paling ketara dalam strategi pengurusan pandemik di Malaysia.

 


Sertai saluran WhatsApp Malaysiakini BM sekarang untuk mendapatkan perkembangan berita terkini!

Lihat Komen
ADS