Paling Popular
Terkini
mk-logo
Berita
Vaksin: Prestasi M'sia lebih buruk dari beberapa negara miskin - Yeo
Diterbitkan:  May 22, 2021 4:05 PM
Dikemaskini: 8:05 AM

Prestasi Malaysia dalam program imunisasi vaksin Covid-19 didakwa lebih buruk berbanding beberapa negara miskin, kata bekas menteri sains, teknologi, alam sekitar dan perubahan iklim, Yeo Bee Yin.

Yeo berkata Malaysia berada di belakang negara-negara seperti Chile, Argentina, Mexico dan Kazakhstan, yang semuanya memiliki Keluaran Dalam Negeri Kasar (KDNK) per kapita yang lebih rendah berbanding Malaysia.

Sebagai contoh, Yeo berkata lebih 40 peratus penduduk Chile telah menerima sekurang-kurangnya dos pertama vaksin Covid-19 sementara Kazakhstan telah mencapai 10 peratus.

Bagaimanapun, Yeo berkata kurang daripada empat peratus populasi Malaysia hari ini yang menerima sekurang-kurangnya satu dos vaksin Covid-19.

Katanya, ini berdasarkan maklumat dari Our World In Data yang dibiayai oleh Jabatan Kesihatan dan Penjagaan Sosial United Kingdom (UK), Quadrature Climate Foundation dan Yayasan Bill dan Melinda Gates.

Ia sebelumnya juga dibiayai oleh Pertubuhan Kesihatan Sedunia (WHO).

 "Kita ketinggalan bukan hanya jika dibandingkan dengan negara maju dan negara membangun yang lebih kaya dari kita, tetapi juga negara yang lebih miskin dari kita," tambahnya.

Di Asia Tenggara, Yeo berkata Malaysia berada di belakang Singapura, Kemboja, Laos dan Indonesia.

Bagaimanapun, kata Yeo, Malaysia berada di hadapan Brunei, Myanmar, Thailand, Filipina dan Vietnam.

"Sekarang, untuk berlaku adil, apakah kita masih boleh memujuk hati dengan kata," jangan khuatir, kita lakukan vaksinasi dengan baik dan mengabaikan pengkritik? "," katanya.

Justeru, Ahli Parlimen Bakri itu meminta kerajaan mengambil sikap bipartisan untuk meningkatkan proses vaksinasi.

"Walaupun kita dari pihak yang berlawanan dengan perbezaan politik, saya tidak ingin melihat kerajaan gagal dalam hal ini.

"Sebenarnya, seluruh masyarakat harus bersatu untuk memastikan kejayaan Program Imunisasi Covid-19 Kebangsaan," tambahnya.


Sertai saluran WhatsApp Malaysiakini BM sekarang untuk mendapatkan perkembangan berita terkini!

Lihat Komen
ADS