Paling Popular
Terkini
Lagi berita seperti ini
mk-logo
Sukan
Jersi Messi di Piala Dunia 2022 dilelong AS$7.8 juta

Sebanyak enam jersi yang dipakai oleh bintang Argentina Lionel Messi semasa Piala Dunia 2022 di Qatar dilelong dengan nilai AS$7.8 juta, kata rumah lelong Sotheby's pada Khamis, lapor Agensi Berita Jerman (dpa).

Jersi itu termasuk satu daripada kemenangan Argentina ke atas Perancis pada perlawanan akhir yang mengesahkan gelaran Piala Dunia pertama mereka sejak 1986 dan ketiga keseluruhan.

Walaupun terdapat harapan jersi itu dijual pada harga rekod, jumlahnya tidak mencapai harga tertinggi yang dibayar untuk jersi yang dipakai semasa lelongan.

Rekod itu masih kekal pada AS$10.1 juta yang dibelanjakan pada September 2022 untuk jersi Permainan 1 Akhir NBA 1998 milik Michael Jordan.

Bagaimanapun, harga akhir itu adalah yang tertinggi untuk memorabilia sukan pada lelongan tahun ini dan memecahkan rekod jualan untuk memorabilia Messi.

Rekod sebelum ini yang dibelanjakan untuk sehelai pakaian yang dipakai oleh Messi adalah sebanyak AS$450,000 untuk jersi Barcelona yang dipakainya dalam perlawanan El Clasico menentang Real Madrid pada 2017.

Sotheby's tidak mendedahkan pihak yang membeli jersi itu. Sebahagian daripada hasil jualan itu akan didermakan kepada badan amal.

-Bernama


Sertai saluran WhatsApp Malaysiakini BM sekarang untuk mendapatkan perkembangan berita terkini!

Lihat Komen
ADS