mk-logo
Sukan
Wan Fayhsal positif gesaan - pemegang jawatan MSN perlu pelbagai
Diterbitkan:  May 28, 2021 9:23 AM
Dikemaskini: 4:26 AM

Timbalan Menteri Belia dan Sukan, Wan Ahmad Fayhsal Wan Ahmad Kamal telah memberi respons positif terhadap cadangan daripada NGO wanita All Women's Action Society (Awam) supaya lebih banyak kepelbagaian individu yang memegang jawatan penting dalam membuat keputusan Majlis Sukan Negara (MSN).

"Secara peribadi, saya telah memperhatikan cadangan Awam bahawa harus ada lebih banyak kepelbagaian dari segi latar belakang agar badan-badan pentadbiran sukan akan lebih peka terhadap keperluan atlet kita.

"Bukan hanya soal lelaki lawan wanita, tetapi juga kepelbagaian agama, falsafah, sukan dan pengalaman korporat, visi serta pengalaman antarabangsa yang akan menambah nilai dalam pekerjaan kita," kata Wan Fayhsal (di atas) kepada Malaysiakini ketika dihubungi semalam.

Bagaimanapun, dia mengambil maklum input Awam perlu disesuaikan dengan struktur urus tadbir MSN.

“Demi pemerintahan yang baik, pemisahan ruang lingkup pekerjaan dan tanggungjawab harus dibatasi dengan jelas.

"Ini penting agar konflik kepentingan dapat dielakkan dan kami dapat menjaga integriti pada tingkat tertinggi," katanya.


Baca: Berenang dengan 'buaya' - atlet imbau gangguan seksual jurulatih


Wan Fayhsal juga meminta orang ramai untuk bersabar dan menunggu kenyataan rasmi setelah siasatan mengenai dakwaan kes gangguan seksual selesai.

Terdahulu, dilaporkan Awam berkata agensi dan institusi sukan utama mesti berpendirian tegas dalam isu serangan dan gangguan seksual dengan mewujudkan ekosistem yang menghalang perlakuan itu dan menangani masalah tersebut.

Awam: Tumpuan pada majlis sukan

Kata Awam, perhatian harus diberikan kepada MSN untuk memastikan dasar antigangguan seksual dilaksanakan dengan baik dan bertanggungjawab.

Ini, jelas NGO lagi, memandangkan MSN menguruskan semua pelatih dan atlet bawah Kementerian Belia dan Sukan.

Wan Fayhsal berkata walaupun semua jurulatih dan atlet dikendalikan oleh MSN, Kementerian Belia dan Sukan masih memutuskan soal pembuatan dasar.

Dia juga menyatakan bersetuju dengan Menteri Belia dan Sukan Reezal Merican Naina Merican, yang berjanji tidak akan ada penyembunyian dalam penyiasatan terhadap dakwaan penganiayaan seksual di arena sukan.

Reezal berkata dia "terganggu", "marah" dan "kesal" membaca laporan mengenai isu berkenaan.

Menteri itu berkata "Tidak ada ruang untuk ini terus terjadi dan mengganggu kerja-kerja pengembangan bakat dan sukan negara kita."

Awal minggu ini, Malaysiakini melaporkan kes bekas perenang kebangsaan Cindy Ong dan atlet lain yang terpaksa mengharungi serangan dan gangguan seksual daripada jurulatih mereka.

[Baca laporan penuh]


Sertai saluran WhatsApp Malaysiakini BM sekarang untuk mendapatkan perkembangan berita terkini!

Lihat Komen
ADS