Paling Popular
Terkini
mk-logo
Berita
'Perniagaan tak boleh bayar gaji minimum patut gulung tikar'
Diterbitkan:  Oct 23, 2024 3:52 PM
Dikemaskini: 7:52 AM

Seorang pemimpin kesatuan perbankan melabelkan perniagaan yang menentang kenaikan gaji minimum sebagai "cengeng".

Ketua Pegawai Eksekutif Kesatuan Pekerja Bank Sarawak (SBEU) Andrew Lo berkata perniagaan sebegitu tidak seharusnya berniaga dan sebaiknya gulung tikar.

"Perniagaan yang tidak boleh membayar gaji minimum di bawah indeks garis kemiskinan, tidak seharusnya dalam perniagaan. Mereka harus tutup perniagaan.

“Kerajaan tidak boleh terus memberi subsidi kepada perniagaan yang tidak cekap itu dengan mengekalkan gaji yang rendah sehinggakan pendapatan rakyat Malaysia yang rendah memaksa kerajaan membelanjakan berbilion-bilion untuk mensubsidi segala-galanya daripada petrol hingga ayam.

"PKS (perusahaan kecil dan sederhana) sebaliknya adalah antara komuniti perniagaan yang paling dilindungi dan dibantu dengan begitu banyak inisiatif untuk membantu mereka," katanya dalam satu kenyataan hari ini.

Perdana Menteri Anwar Ibrahim mengumumkan pada hari Jumaat bahawa kadar gaji minimum akan dinaikkan kepada RM1,700 berkuat kuasa 1 Feb 2025.

Walau bagaimanapun, syarikat yang mempunyai kurang daripada lima pekerja akan mendapat penangguhan selama enam bulan.

Lo menjawab aduan daripada Persatuan PKS Malaysia - yang presidennya Chin Chee Seong - mendakwa bahawa gaji yang lebih tinggi, serta caruman KWSP untuk pekerja asing - akan membawa kepada peningkatan mendadak dalam kos operasi.

Dalam kenyataannya, Lo - yang juga timbalan presiden Gabungan Reformasi Undang-Undang Buruh - mencabar Persatuan PKS untuk membuktikan senario sedemikian akan berlaku.

“Jika benar, kita akan petisyen kerajaan untuk mengurangkan gaji minimum.

"(Tetapi) kami ingin menegaskan bahawa majikan pada masa lalu bahkan membuat dakwaan yang kini disangkal bahawa gaji minimum akan menyebabkan 300,000 perniagaan ditutup. Ia adalah gambaran yang salah sama sekali," katanya.


Sertai saluran WhatsApp Malaysiakini BM sekarang untuk mendapatkan perkembangan berita terkini!

Lihat Komen
ADS