Paling Popular
Terkini
mk-logo
Berita
'Bekas menteri termuda patut sedia maklum proses siapkan belanjawan'
Diterbitkan:  Oct 23, 2024 8:52 AM
Dikemaskini: 12:53 AM

Belanjawan akan mengambil masa bertahun-tahun untuk disiapkan sekiranya setiap butiran perlu diperincikan sebelum dibentangkan, kata Menteri Ekonomi Rafizi Ramli.

Dia berkata Ahli Parlimen Muar Syed Saddiq Syed Abdul Rahman sepatutnya maklum mengenai perkara ini sebelum mengkritik pengumuman menarik balik petrol RON95 bersubsidi bagi golongan berpendapatan 15 peratus teratas (T15).

Rafizi berkata, cadangan belanjawan adalah penyataan hasrat dan rancangan kerajaan untuk tahun hadapan, justeru angka yang dibentangkan hanyalah unjuran dan anggaran.

“Bukannya kita dah buat spesifikasi bangunan, lantik kontraktor, baru dimasukkan dan diumumkan di dalam belanjawan. Kerajaan menyatakan rancangan pendapatan dan perbelanjaan yang melibatkan dasar-dasar dan projek-projek pada anggaran awal untuk mendapat kelulusan Dewan Rakyat.

"Selepas diluluskan, kerajaan kemudian menggunakan kelulusan itu untuk memperincikan projek-projek untuk dilaksanakan termasuklah membuka tender, melantik kontraktor dan sebagainya.

"Kalau ikut Syed Saddiq yang semuanya perlu diperincikan dan telah dimuktamadkan baru boleh umum di dalam belanjawan, maka bertahun-tahunlah baru kita boleh siapkan satu belanjawan dan berjilid-jilid buku belanjawanlah yang perlu dicetak untuk setiap seorang ahli parlimen.

"Sepatutnya, beliau sedia maklum proses ini sebab beliau pernah menjadi menteri termuda," katanya dalam video yang dimuat naik di media sosial malam tadi.

Ahli Parlimen Muar Syed Saddiq Syed Abdul Rahman

Rafizi juga menafikan dakwaan bahawa kerajaan tidak memikirkan rancangannya untuk menarik balik subsidi daripada golongan berpendapatan T15.

Sebaliknya, pelbagai cadangan dan kaedah untuk mentakrifkan kumpulan T15 telah dibincangkan di pelbagai peringkat kerajaan.

“Sekarang, setelah kerajaan telah membuat keputusan untuk melaksanakan penyasaran semula subsidi RON95 dengan garis masa yang jelas, kaedah yang dimuktamadkan itu akan diangkat untuk persetujuan Jemaah Menteri.

"Setelah semuanya telah diharmonikan dan perincian pelaksanaan itu mendapat kelulusan Jemaah Menteri, maka barulah ia boleh diumumkan kepada rakyat," katanya.

Dia juga mengulangi bahawa takrifan T15 tidak akan berdasarkan pendapatan kasar semata-mata, dan kerajaan sebaliknya sedang berusaha pada langkah yang lebih adil yang akan mengambil kira faktor sosio-ekonomi yang lain.

Dia menyatakan bahawa kos sara hidup tidak ditentukan oleh pendapatan semata-mata tetapi juga oleh saiz isi rumah, lokasi, tanggungan, dan banyak lagi.

Semasa ucapan belanjawannya Jumaat lalu, Menteri Kewangan Anwar Ibrahim mengumumkan bahawa kerajaan akan melaksanakan subsidi RON95 yang disasarkan mulai pertengahan tahun depan, namun, katanya, 85 peratus penduduk tidak akan terjejas.

Selepas Rafizi dilaporkan berkata definisi kumpulan T15 yang akan dikecualikan daripada subsidi masih ditakrifkan, Syed Saddiq mempersoalkan mengapa pengumuman itu dibuat sebelum butirannya disediakan.


Sertai saluran WhatsApp Malaysiakini BM sekarang untuk mendapatkan perkembangan berita terkini!

Lihat Komen
ADS