Paling Popular
Terkini
Lagi berita seperti ini
mk-logo
Berita
Suaram gesa tubuh RCI untuk reformasi imigresen
Diterbitkan:  Oct 19, 2024 12:35 PM
Dikemaskini: 4:35 AM

Suara Rakyat Malaysia (Suaram) menggesa Kementerian Dalam Negeri agar menubuhkan Suruhanjaya Siasatan Diraja (RCI) untuk reformasi imigresen, khususnya dalam isu menangani penderaan di pusat tahanan. 

Mengulas siasatan Suruhanjaya Integriti Agensi Penguatkuasaan (EAIC) yang mendapati berlaku  keganasan dan penderaan melampau di Depoh Imigresen Sementara (DISB) Bidor, Pengarah Eksekutif Suaram Sevan Doraisamy berkata RCI tersebut mesti menangani faktor sistemik yang membawa kepada perkara itu.

"Kebergantungan Jabatan Imigresen pada justifikasi prosedur terus menjejaskan sebarang usaha ke arah akauntabiliti yang sebenar," katanya dalam kenyataan, malam tadi.

Walaupun jabatan itu mendakwa ia mematuhi piawaian antarabangsa, katanya, beberapa pihak secara konsisten membangkitkan laporan tentang keganasan, pemerasan dan keadaan buruk di pusat tahanan.

Tambahnya, ini termasuk laporan di media tempatan dan antarabangsa, NGO dan Suruhanjaya Hak Asasi Manusia Kebangsaan Malaysia (Suhakam).

Pada Rabu lalu, EAIC berkata pihaknya telah menyelesaikan siasatan berhubung tindakan 131 tahanan Rohingya yang melarikan diri dari Depoh Imigresen Sementara (DISB) Bidor pada 1 Feb. 

Agensi itu menyimpulkan seban utama tahanan mengambil tindakan itu adalah untuk lari daripada insiden keganasan melampau dan penderaan fizikal dan mental yang mereka alami di pusat tahanan.

EAIC juga berkata pihaknya telah membuat laporan polis berhubung isu keganasan dan penderaan terhadap tahanan Rohingya di depoh dan Kem Wawasan Langkawi bagi membolehkan polis membuat siasatan lanjut.

Sevan berkata Menteri Dalam Negeri Saifuddin Nasution Ismail perlu memastikan Jabatan Imigresen melaksanakan saranan EAIC dengan mengambil tindakan tatatertib diambil terhadap pegawai yang bertanggungjawab terhadap apa yang berlaku.

Tegasnya, usaha itu juga perlu dimaklumkan kepada umum supaya ketelusan dan akauntabiliti dapat dibuktikan. 

"Sudah tiba masanya untuk Saifuddin mengakui realiti penyeksaan, penderaan, dan keadaan tidak berperikemanusiaan yang dihadapi tahanan imigresen, dan komited untuk melakukan pembaharuan menyeluruh yang menamatkan kitaran pengabaian yang merosakkan ini," katanya lagi.

[Baca berita asal]



Sertai saluran WhatsApp Malaysiakini BM sekarang untuk mendapatkan perkembangan berita terkini!

Lihat Komen
ADS