Paling Popular
Terkini
mk-logo
Berita
50 ekar tanah di Bandar Malaysia diwarta tanah rizab Melayu
Diterbitkan:  Oct 18, 2024 5:49 PM
Dikemaskini: 11:57 AM

Kerajaan telah mengumumkan bahawa sebidang tanah seluas 50 ekar dalam projek pembangunan Bandar Malaysia akan diwartakan sebagai tanah rizab Melayu.

Menteri Kewangan Anwar Ibrahim berkata pengumuman itu akan menjadi yang pertama daripada kawasan lebih strategik yang dikenal pasti untuk tujuan yang sama.

“ Ini hanya permulaan dalam mengenal pasti tanah-tanah kerajaan yang sesuai bagi memastikan aspek pembangunan turut tidak mengabaikan keseimbangan sosioekonomi jangka panjang di kawasan bandar,” kata perdana menteri ketika membentangkan Belanjawan 2025 di Dewan Rakyat.

Anwar berkata Permodalan Nasional Berhad dan Pembangunan Hartanah Berhad akan terus meningkatkan perkongsian untuk membangunkan tanah rizab Melayu untuk projek rumah mampu milik, asrama pelajar dan pembangunan komersial.

Pada 28 Mei 2011, bekas perdana menteri Najib Razak mengumumkan projek Bandar Malaysia, disokong oleh 1MDB.

Bandar Malaysia ialah pembangunan seluas 196 hektar oleh Bandar Malaysia Sdn Bhd (BMSB), yang merupakan unit milik penuh TRX City Sdn Bhd milik 100 peratus anak syarikat Kementerian Kewangan.

Inisiatif sasaran Bumiputera lain yang diumumkan dalam belanjawan itu termasuk lebih banyak sokongan kepada perniagaan melalui pemusatan peranan Pelaburan Hartanah Berhad dan Ekuinas di bawah Yayasan Pelaburan Bumiputera.


Sertai saluran WhatsApp Malaysiakini BM sekarang untuk mendapatkan perkembangan berita terkini!

Lihat Komen
ADS