Paling Popular
Terkini
mk-logo
Berita

Menteri Dalam Negeri Saifuddin Nasution Ismail menekankan keperluan untuk penyelesaian muktamad untuk menangani isu kewarganegaraan Sabah yang berlarutan sekian lama.

Semasa ucapan penggulungan Rang Undang-undang Kewarganegaraan (Pindaan) 2024, Saifuddin menyatakan persetujuannya dengan beberapa ahli parlimen Sabah, termasuk Jeffrey Kitingan (GRS – Keningau), Madius Tangau (Pakatan Harapan – Tuaran), dan Shafie Apdal (Warisan – Semporna), yang telah menimbulkan kebimbangan mengenai perkara itu.

“Kita kena ada satu kepastian mengenai kad IIM13 atau Kad Burung Burung atau kad bancian,” jelasnya merujuk kepada pelbagai dokumen pengenalan diri yang digunakan untuk mendaftar warga tanpa kerakyatan dan pendatang tanpa izin, khususnya di Malaysia Timur.

Kad Burung Burung dikeluarkan kepada individu terutamanya masyarakat terpinggir seperti Bajau Laut dan Suluk di Sabah. Ia sering digunakan untuk menandakan status undang-undang dan pemastautin seseorang di Malaysia, terutamanya bagi mereka yang tidak mempunyai dokumentasi kewarganegaraan rasmi.

Saifuddin seterusnya menjelaskan bahawa walaupun kerajaan negeri Sabah telah melakukan pelbagai usaha untuk melibatkan diri dengan masyarakat tanpa kerakyatan, inisiatif ini tidak dihebahkan secara meluas.

“Kerajaan Sabah terlibat dengan komuniti ini, terutamanya mereka yang ingin berpindah dari kehidupan di atas air. Terdapat penempatan berasaskan tanah di mana kerajaan negeri bercadang untuk membina rumah.

“Bagi mereka yang tidak lagi mahu mencari rezeki dari laut, kerajaan bekerjasama dengan syarikat perladangan termasuk Felda Sahabat untuk menawarkan mereka pekerjaan sebagai penuai. Jika mereka tidak selesa dengan kerja di laut atau di ladang, mereka juga ditawarkan latihan dalam kemahiran lain.

“Anak-anak mereka, yang kadangkala ditemui di tepi jalan, dikumpulkan dan ditempatkan di rumah jagaan, dengan penglibatan dua NGO yang menyediakan asas mengira dan penjagaan kesihatan diri. Inisiatif ini telah dilaksanakan tetapi tidak dihebahkan.

“Yang dihebahkan ialah rumah Bajau Laut dibakar, itu yang mendominasi media. Malang sekali,” katanya.

Pada bulan Jun, NGO Borneo Komrad mendakwa pihak berkuasa telah mengusir masyarakat Bajau Laut di Semporna, Sabah, dan merobohkan rumah mereka.

Pada Ogos, sekurang-kurangnya lapan rumah di dua pulau dalam Taman Laut Tun Sakaran di Semporna turut dirobohkan.


Sertai saluran WhatsApp Malaysiakini BM sekarang untuk mendapatkan perkembangan berita terkini!

Lihat Komen
ADS