Paling Popular
Terkini
mk-logo
Berita
Pegawai saya kata ‘ikan besar’ tiada kaitan dengan sindiket - Azam
Diterbitkan:  Oct 17, 2024 4:43 PM
Dikemaskini: 8:55 AM

Ketua Pesuruhjaya SPRM Azam Baki, berkata dia tidak pernah mendengar tentang tiga nama yang disebut sebagai "ikan besar" yang didakwa oleh sumber Malaysiakini sebagai dalang utama sindiket visa perubatan dan counter setting seperti dilaporkan semalam.

Walau bagaimanapun, katanya, dia diberitahu bahawa ketiga-tiga individu tersebut, iaitu 'Tok Yah', 'DK', dan 'Adik', tidak ada kaitan dengan sindiket tersebut.

“Saya tidak pernah dengar nama-nama ini, saya sudah minta pegawai saya periksa nama ini dan pagi ini saya diberitahu kod nama tiga-tiga ini tiada kena mengena dengan counter setting,” katanya yang dipetik oleh Bernama hari ini.

Bercakap dengan syarat tidak mendedahkan namanya, seorang bekas pegawai JIM berkata individu dikenali sebagai Tok Yah atau Tok Ayah dan DK merupakan dua dalang utama.

Menurutnya, Tok Yah merupakan seorang kakitangan kerajaan yang memegang jawatan penting dalam salah sebuah agensi penguatkuasaan.

DK pula, katanya, merupakan ahli perniagaan dari Johor dan dibantu oleh seorang ahli perniagaan dikenali sebagai “Adik” yang menetap di Conezion, Putrajaya yang bertindak sebagai perantara dengan Jabatan Imigresen.

Ketika ditanya kenapa mereka sukar disentuh, bekas pegawai terbabit memberitahu: "Kerana ‘tangan’ mereka ada di semua tempat".

Susulan laporan itu, Menteri Dalam Negeri Saifuddin Nasution Ismail menggesa Malaysiakini membekalkan pihak berkuasa dengan tiga nama itu.

Malaysiakini sebelum ini mengemukakan soalan kepada EAIC sama ada mereka telah mengenal pasti dalang yang disebut dalam laporan itu.

Bagaimanapun, badan berkanun yang ditugaskan untuk menyiasat aduan salah laku oleh agensi penguatkuasaan itu berkata perkara tersebut akan disiasat oleh pasukan petugas khas yang dibentuk.


Sertai saluran WhatsApp Malaysiakini BM sekarang untuk mendapatkan perkembangan berita terkini!

Lihat Komen
ADS