Paling Popular
Terkini
mk-logo
Berita
Dua Adun P Pinang pertikai penjelasan Zairil isu dana jalan raya Bagan
Diterbitkan:  Oct 16, 2024 9:43 PM
Dikemaskini: 1:43 PM

Dana untuk kerja-kerja jalan raya di kawasan Bagan terus menjadi pertikaian dengan dua Adun DAP Pulau Pinang mempersoalkan sama ada rakan separti mereka Zairil Khir Johari cuba menutupi kelemahan pegawai Jabatan Kerja Raya (JKR) yang bertanggungjawab.

Adun Bagan Dalam dan Adun Bagan Jermal K Kumaran dan Chee Yeeh Keen mengeluarkan kenyataan hari ini, menuntut penjelasan daripada Exco Pulau Pinang itu.

Mereka mendakwa pegawai JKR melanggar arahan menteri dengan mengalihkan dana RM1.4 juta untuk Bagan ke kawasan yang dikuasai pembangkang.

DUN Kumaran dan Chee berada di bawah DUN Bagan, yang ahli Parlimennya ialah pengerusi DAP Lim Guan Eng.

Zairil (gambar atas) adalah ahli exco negeri yang bertanggungjawab ke atas infrastruktur dan pengangkutan dan juga timbalan pengerusi DAP Pulau Pinang.

Kumaran dan Chee berkata pegawai JKR yang didakwa mengalihkan dana ke kawasan parlimen Perikatan Nasional (PN) Tasek Gelugor harus bertanggungjawab kerana melanggar peraturan.

Adun Bagan Dalam K Kumaran

“Ini adalah kali kedua dana untuk kerja-kerja jalan raya di Bagan dialihkan ke kawasan pilihan raya lain. Kali pertama pada tahun lepas apabila RM500,000 dipindahkan,” kata mereka.

Mereka juga menyatakan bahawa apabila Lim mengulas perkara ini, dia tidak menyalahkan kerajaan negeri atau Zairil, kerana dia difahamkan dana itu adalah daripada kerajaan persekutuan dan bukan di bawah bidang kuasa negeri.

“Dalam surat kepada Lim bertarikh 9 April 2024, arahan menteri dikeluarkan untuk memperuntukkan RM5.6 juta untuk menaik taraf jalan dan RM200,000 untuk kerja-kerja kecemasan bagi kawasan parlimen Bagan.

“Arahan menteri dengan jelas menyatakan dana itu adalah untuk Bagan, bukan mana-mana kawasan pilihan raya lain.

“Alasan Zairil bahawa RM1.4 juta dibelanjakan untuk jalan utama yang sama, walaupun sebahagiannya di luar Bagan, adalah tidak logik kerana menteri menyatakan dana itu untuk kawasan Bagan.

"Apa yang luar biasa ialah Zairal bukannya mempertanggungjawabkan pegawai JKR kerana 'rampas' dana persekutuan dari Bagan ke kawasan lain, tapi mempertahankan mereka, dengan mengorbankan pengerusi kebangsaan partinya sendiri," kata mereka.

Semalam, Zairil menjelaskan bahawa RM5.6 juta itu digunakan untuk menaik taraf jalan utama FT001, yang merentasi Bagan dan Tasek Gelugor, bagi memastikan jalan lancar berterusan dan bukannya menyebabkan pemandu tiba-tiba menghadapi keadaan buruk apabila melintasi garisan kawasan pilihan raya.

Dia mendedahkan RM4.2 juta dibelanjakan untuk bahagian jalan Bagan, manakala RM1.4 juta digunakan untuk bahagian Tasek Gelugor.

Dia menegaskan bahawa pegawai JKR bertindak tanpa niat jahat, kerana mereka menaik taraf jalan yang sama untuk memastikan keselesaan berterusan, bukan sengaja mengalihkan dana. Dia juga menyatakan bahawa penduduk Bagan akan mendapat manfaat daripada jalan yang dinaik taraf itu.

“Namun, memandangkan Ahli Parlimen Bagan berasa tertipu, saya berjaya mendapatkan JKR untuk mendapatkan tambahan RM1.4 juta untuk dibelanjakan di Bagan. Ini telah diluluskan,” katanya.

Namun, Kumaran dan Chee berpendapat bahawa RM1.4 juta, atau sejumlah RM1.9 juta termasuk RM500,000 tahun lepas, bukanlah jumlah yang kecil dan ia adalah tidak adil kepada 90,000 pengundi Lim dan Bagan.

Adun Bagan Jermal Chee Yeeh Keen

“Kami mendapati adalah tidak boleh diterima bahawa RM1.9 juta untuk kerja-kerja jalan raya di kawasan Bagan Dalam dan Bagan Jermal masing-masing boleh ‘dirampas’ dua kali dengan sewenang-wenangnya ke kawasan lain di luar Bagan.

"Lim hanya menjalankan tugasnya sebagai ahli parlimen Bagan dengan setia mempertahankan kepentingan sah pengundinya untuk mengelakkan dana kerja jalan yang dimaksudkan untuk mereka daripada dilencongkan," kata mereka.

“Bukan mudah untuk mendapatkan dana persekutuan dan sebagai wakil rakyat, kita mesti memastikan setiap sen dibelanjakan dengan betul. Kami kesal kerana Zairil nampaknya lebih mengutamakan pegawai yang sepatutnya dipertanggungjawabkan di JKR berbanding kesejahteraan 90,000 pengundi di Bagan,” kata mereka.

Kumaran dan Chee menegaskan bahawa tindakan perlu diambil terhadap pegawai yang didakwa melakukan kesalahan untuk memastikan pengalihan dana seperti itu tidak berlaku lagi.


Sertai saluran WhatsApp Malaysiakini BM sekarang untuk mendapatkan perkembangan berita terkini!

Lihat Komen
ADS