Paling Popular
Terkini
mk-logo
Berita
Malaysia tegas pertahan kebebasan Laut China Selatan - PM
Diterbitkan:  Oct 15, 2024 12:23 PM
Dikemaskini: 4:23 AM

PARLIMEN l Malaysia tegas mempertahankan kebebasan Laut China Selatan mengikut Konvensyen Undang-Undang Laut Pertubuhan Bangsa-Bangsa Bersatu (UNCLOS) 1982, kata Perdana Menteri Datuk Seri Anwar Ibrahim.

Bagaimanapun beliau berkata Malaysia tidak pernah menutup ruang perbincangan dengan mana-mana negara berhubung perkara itu.

“Pendekatan sentralisasi ASEAN melalui rundingan dan dialog tetapi Malaysia tidak berganjak daripada tuntutan dan pendirian kita tentang kawasan milik Malaysia.

“Sebab itu penerusan cari gali oleh Petronas termasuk kawasan Kasawari diteruskan walaupun dibangkitkan oleh negara China, kita kata kita teruskan tetapi tidak pernah menutup ruang untuk berbincang dengan mana-mana negara,” katanya pada Waktu Pertanyaan Menteri di Dewan Rakyat, hari ini.

Beliau menjawab soalan tambahan Datuk Seri Takiyuddin Hassan (PN-Kota Bharu) mengenai strategi Malaysia untuk memanfaatkan saluran diplomasi sebagai Pengerusi ASEAN 2025 dalam menyelesaikan isu tuntutan bertindih di Laut China Selatan.


Sertai saluran WhatsApp Malaysiakini BM sekarang untuk mendapatkan perkembangan berita terkini!

Lihat Komen
ADS