Paling Popular
Terkini
story images
story images
mk-logo
Berita
Lepas ‘Kopi ditidurkan’, NGO mahu moratorium ke atas kaedah lupus anjing
Diterbitkan:  Oct 14, 2024 6:25 PM
Dikemaskini: 10:30 AM

Tujuh NGO dari Sarawak dan Sabah menggesa agar moratorium kaedah “membunuh” untuk mengawal populasi anjing liar digantikan dengan pendekatan lebih berperikemanusiaan yang konsisten dengan prinsip yang etika.

Gesaan mereka itu susulan kejadian seekor anjing liar yang dinamakan “Kopi” di Besut, Terengganu, dilupuskan dengan menembaknya sehingga mati dan mencetuskan kemarahan orang ramai.

NGO itu juga menggesa supaya siasatan penuh dijalankan terhadap pembunuhan tersebut dan mereka yang bertanggungjawab dipertanggungjawabkan.

Bagaimanapun, Yang Dipertua Majlis Daerah Besut (MDB) Mohd Sukeri Ibrahim memberitahu Bernama bahawa tembakan ke atas anjing itu, yang mencetuskan kekecohan di media sosial, adalah mengikut prosedur operasi standard.

Dia juga menafikan dakwaan bahawa anjing tersebut dibiarkan oleh petugas setelah mati ditembak dan mendakwa bahawa usaha petugas untuk mengambil bangkai anjing tersebut telah dihalang oleh individu tertentu.

Mohd Sukeri berkata undang-undang membenarkan penggunaan senjata api dalam keadaan tertentu ketika operasi melupuskan haiwan liar tersebut.

Dia berkata ia antaranya menyebut mana-mana anjing berlesen atau tidak yang pemiliknya tidak ditemui boleh dibinasakan atau dilupuskan sebagaimana diarahkan oleh Yang Dipertua atau mana-mana pegawai yang diberi kuasa.

“Operasi penangkapan dan pelupusan anjing liar telah diadakan di sekitar bandar Jertih pada 6 Sept 2024 secara bersepadu melibatkan 25 orang pegawai dan kakitangan MDB, Pejabat Veterinar Daerah Besut dan pejabat Dewan Undangan Negeri (DUN) Kota Putera.

“Ia dilaksanakan susulan aduan daripada orang awam berkenaan sekumpulan anjing liar yang berada di sekitar Bank Simpanan Nasional Jertih yang bertindak agresif dengan menyerang dan mengganggu orang awam yang melalui kawasan itu,” katanya.

Dalam satu kenyataan, NGO dari Sabah dan Sarawak itu berkata: “Merentasi pelbagai tradisi agama, perlakuan terhadap haiwan adalah cerminan watak masyarakat kita. Sama ada Islam, Kristian, Buddha, atau agama lain, tanda aras kebaikan terhadap haiwan adalah kewajipan moral yang standard.”

The Borneo Post melaporkan NGO itu menyatakan bahawa tindakan membunuh anjing terbiar yang tidak bersalah bukan sahaja melanggar etika tetapi juga penolakan secara terang-terangan terhadap nilai belas kasihan yang diajar oleh semua agama.

NGO itu juga menggesa agar reformasi segera dijalankan berhubung strategi pengurusan haiwan majlis tempatan, dengan mengutamakan pemerangkapan, pengembirian, dan pemulihan, dengan kerjasama organisasi kebajikan haiwan.

Mereka berkata mandat yang jelas mesti diberikan kepada badan kebajikan haiwan khusus seperti Jabatan Perkhidmatan Veterinar (DVS).

Tambahan pula, NGO menegaskan bahawa memandangkan majlis tempatan tidak mempunyai kepakaran dan pengetahuan mengenai penguatkuasaan kebajikan haiwan, ini harus disingkirkan daripada bidang kuasa mereka.

NGO itu juga mahu orang ramai, badan agama, pemimpin masyarakat, penggubal undang-undang, serta pegawai kerajaan untuk bersama-sama mendesak agar "amalan biadab" itu dihentikan segera.

"Sila tampil ke hadapan dalam solidariti untuk menghentikan pembunuhan kejam ini,” tambah mereka.

Kenyataan itu ditandatangani oleh Humane Animal Society Sarawak (HASS), Geng Pusak Jalanan Sarawak (GPJS), Save Our Strays Kuching (SOS), Street Animal Rescuers Association Bintulu (Sara), Zero Strays Miri, Sibu Animal Rescue Society, dan Independent Bantuan Perlindungan dan Kebajikan untuk Haiwan Sabah (IAPWA Sabah).

Terdahulu, akaun Facebook My Forever Doggo (MFD) berkongsi video berdurasi 52 saat memaparkan Kopi mati akibat kecederaan serius dan disedari seorang penduduk di taman perumahan berdekatan selepas terdengar bunyi tembakan.


Sertai saluran WhatsApp Malaysiakini BM sekarang untuk mendapatkan perkembangan berita terkini!

Lihat Komen
ADS