Paling Popular
Terkini
1

Dr Mahathir Mohamad mengakui bahawa saman fitnah terhadap Ahmad Zahid Hamidi dilakukan selepas timbalan perdana menteri itu memfailkan saman terhadapnya.

Bekas perdana menteri itu ditanya mengapa dia memfailkan saman fitnah ke atas Ahmad Zahid berkaitan dakwaan dia memegang Kad Pengenalan (IC) yang tertera nama “Mahathir anak lelaki Iskandar Kutty”.

Ahmad Zahid menyaman Mahathir,99 atas dakwaan bahawa dia cuba melobi Mahathir pada 2018 untuk menggugurkan tuduhan jenayah terhadapnya. Mahathir ialah perdana menteri ketika itu.

Ahmad Zahid memfailkan saman terhadap Mahathir pada April 2022, manakala Mahathir menyaman timbalan perdana menteri itu pada Julai tahun yang sama.

Bekas perdana menteri itu berkata demikian semasa disoal balas oleh peguam Ahmad Zahid, Shahrul Fazli Kamarulzaman ketika perbicaraan di Mahkamah Tinggi Kuala Lumpur hari ini.

Shahrul Fazli: Anda menyaman Zahid kerana dia menyaman anda dahulu pada April (2022)?

Mahathir: Itu antara sebabnya. Apa yang dia katakan adalah pembohongan, dia mencemarkan nama baik saya.

Shahrul Fazli membidas Mahathir dengan bertanya mengapa dia menunggu selama lima tahun untuk menyaman Ahmad Zahid berhubung kenyataan yang dibuat timbalan perdana menteri itu pada 2017.

Pada ketika ini, peguam Mahathir, Muhammad Rafique Rashid Ali membantah soalan berkenaan dengan mengatakan undang-undang sivil memberi plaintif sehingga enam tahun untuk memfailkan saman dari tarikh kenyataan itu dibuat.

Perbicaraan di hadapan pesuruhjaya kehakiman, Gan Techiong disambung petang ini.

Dalam pernyataan pembelaannya, Ahmad Zahid menafikan bahawa kenyataan itu berniat jahat, memfitnah atau menjejaskan reputasi awam Mahathir.

Ahli Parlimen Bagan Datuk itu mendakwa nama pada IC merujuk kepada individu berdasarkan maklumat dalam salinan lama dokumen pengenalan diri.

Ahli politik berusia 71 tahun itu mendakwa dia tidak mempunyai kawalan ke atas mana-mana penerbitan video berhubung kenyataannya di platform media.

Mana-mana orang bodoh faham Zahid rujuk saya: Mahathir

Mahathir dalam keterangannya di mahkamah berkata mana-mana 'bodoh' akan memahami bahawa konteks ucapan Zahid adalah merujuk kepada dirinya,

Mahathir mendakwa ini kerana kenyataan Zahid itu mengandungi implikasi bahawa bekas perdana menteri itu mengeksploitasi orang Melayu untuk kepentingan politik dan peribadi.

Plaintif mendakwa kenyataan yang dibuat pada 2017 itu bermotifkan politik kerana Zahid adalah daripada Umno semasa dia menjadi pengerusi Bersatu.

"Dia (Zahid) adalah Timbalan Perdana Menteri ketika itu, apabila dia membuat kenyataan seperti itu, orang akan percaya kepadanya," kata Mahathir.

Apabila Shahrul Fazli bertanya mengapa Mahathir tidak memfailkan saman itu serta-merta selepas Zahid membuat kenyataan itu, plaintif mendakwa ia adalah kerana dia sibuk sebagai perdana menteri kali kedua antara Mei 2018 dan Februari 2020.

Mahathir juga mendakwa bukan sahaja kenyataan Zahid menyebabkan dia tewas bertanding bagi kerusi parlimen Langkawi pada Pilihan Raya Umum Ke-15 (2022), malah turut menjejaskan kemenangan Bersatu dalam PRU14 pada Mei 2018.

Dia mendakwa ini kerana Bersatu yang bersama PH menentang Umno dan PAS pada PRU14 - hanya memenangi 13 kerusi daripada 52 yang ditandingi parti itu.


Sertai saluran WhatsApp Malaysiakini BM sekarang untuk mendapatkan perkembangan berita terkini!

Lihat Komen
1
ADS