Paling Popular
Terkini
mk-logo
Berita
DBKL kompaun 5 premis pinggir Bahasa Melayu di papan iklan
Diterbitkan:  Oct 13, 2024 8:50 AM
Dikemaskini: 12:50 AM

Dewan Bandaraya Kuala Lumpur (DBKL) menjalankan operasi penguatkuasaan ke atas premis yang tidak menyertakan Bahasa Melayu di papan iklan mereka.

Dalam hantaran di Facebook semalam, lima premis di sekitar Bukit Bintang telah dikenakan kompaun dan notis penguatkuasaan bagi “membantu mengingatkan mereka” berhubung peraturan berkenaan perkara itu.

“Hasil siasatan di Jalan Imbi, lima premis didapati melanggar Undang-undang Kecil Iklan (WP) 1982 dengan meminggirkan Bahasa Melayu di papan iklan mereka.

“Nampaknya mereka lebih gemar mempamerkan bahasa lain. Tak apa, kita bantu ingatkan mereka dengan kompaun dan notis penguatkuasaan.

“Sekarang, mereka ada 14 hari untuk turunkan iklan tersebut, atau tindakan selanjutnya akan menyusul,” kata DBKL.

Menurut DBKL, pihaknya akan meneruskan pemantauan untuk memastikan premis perniagaan lain tidak “terlupa” untuk mematuhi Undang-undang Kecil Iklan (WP) 1982 di bawah Akta Kerajaan Tempatan 1976, dan menggesa orang ramai untuk membuat laporan jika melihat papan iklan yang tidak mematuhinya.

Menurut salinan undang-undang kecil itu yang dimuat naik di laman web DBKL, papan iklan perlu memberi keutamaan kepada bahasa kebangsaan.

Walaupun bahasa lain boleh dipamerkan, saiz perkataannya perlu lebih kecil daripada perkataan dalam Bahasa Melayu.


Sertai saluran WhatsApp Malaysiakini BM sekarang untuk mendapatkan perkembangan berita terkini!

Lihat Komen
ADS