Paling Popular
Terkini
mk-logo
Berita
RUU Mufti beri pihak berkuasa agama kuasa tanpa pengawasan - SIS
Diterbitkan:  Oct 10, 2024 8:32 PM
Dikemaskini: 12:32 PM

Meluluskan Rang Undang-undang Mufti (Wilayah Persekutuan) 2024 akan memberikan kuasa tanpa kawalan kepada pihak berkuasa agama kerana mereka akan kebal terhadap tindakan undang-undang, kata Sisters In Islam (SIS).

Dalam satu kenyataan, kumpulan hak wanita itu berkata ini akan menyebabkan pihak berkuasa agama terlindung daripada akauntabiliti.

“Tanpa pengawasan dan tindakan untuk rayuan atau cabaran undang-undang, kuasa institusi atau tokoh tanpa kawalan secara langsung menjejaskan kedaulatan undang-undang dan keadilan.

“Selain itu, rang undang-undang itu bertujuan untuk mengukuhkan kawalan agama ke atas kehidupan awam dan peribadi umat Islam Malaysia, seterusnya merumitkan hubungan antara kebebasan beragama peribadi dan sekatan yang dibenarkan negara,” kata SIS.

Dewan Rakyat bersidang semula Isnin depan (14 Okt) untuk sesi ketiga tahun ini bagi membincangkan dan meluluskan undang-undang seperti ini.

Bulan lalu, Menteri di Jabatan Perdana Menteri (Hal Ehwal Agama) Mohd Na’im Mokhtar (gambar atas) berkata kerajaan akan meneruskan bacaan kedua dan ketiga rang undang-undang itu pada 16 atau 17 Okt.

Pada Julai, Sultan Perlis Tuanku Syed Sirajuddin Putra Jamalullail dilaporkan melahirkan kebimbangan terhadap "takrif sempit" rang undang-undang itu dan berkata baginda membantah nama Majlis Raja-Raja digunakan untuk mengesahkannya.

Sementara itu, Ahli Parlimen Bangi Syahredzan Johan baru-baru ini berkata rang undang-undang itu tidak akan mengakibatkan fatwa mengikat di seluruh negara kerana mengeluarkan fatwa melibatkan Jawatankuasa Fatwa dan Yang di-Pertuan Agong.

Bagaimanapun, SIS berkata rang undang-undang itu mengaburkan garis antara fatwa yang diwartakan dan yang tidak diwartakan kerana Seksyen 11 menjadikan semua keputusan sedemikian mengikat secara sah.

Katanya, ini akan terpakai kepada semua orang Islam di wilayah persekutuan, bukan hanya orang Islam yang menetap di wilayah itu.

Kumpulan itu menambah bahawa rang undang-undang itu tidak menjelaskan sama ada orang Islam dibenarkan mengingkari fatwa kerana pematuhan, kepercayaan, atau pendapat peribadi.

“Oleh itu, adakah fatwa merupakan undang-undang?

"Jika ya, mengapa badan atau individu yang tidak dipilih diberi kuasa di luar bidang kuasa demokrasi untuk mewujudkan undang-undang yang mengikat yang menjejaskan kehidupan peribadi dan agama berjuta-juta umat Islam di Wilayah Persekutuan?" soalnya.

SIS juga menuntut penjelasan mengenai Seksyen 30(1), yang membolehkan mufti mengenakan bayaran untuk perkhidmatan.

Selain itu, Seksyen 32 memperuntukkan perlindungan kepada mufti terhadap saman dan prosiding undang-undang.

“Pada masa ketidakpercayaan orang ramai yang tinggi terhadap institusi atau sebab yang berkaitan dengan Islam dan orang/komuniti yang terdedah di mana melibatkan wang, adalah tidak wajar bagi tokoh agama individu untuk diberikan kebebasan penuh, terutamanya dengan mandat perundangan, untuk membuat keputusan yang mempengaruhi kehidupan berjuta-juta umat Islam di wilayah persekutuan,” katanya.

Selain itu, kumpulan itu berkata meluluskan rang undang-undang itu boleh membawa kepada penindasan terhadap minoriti Islam dan bukan Islam melalui penciptaan rangka kerja undang-undang yang mendiskriminasi amalan atau kepercayaan agama tertentu.

“Jika rang undang-undang ini dibenarkan untuk diluluskan, kedudukan Malaysia dalam komuniti global boleh terjejas, dengan pertubuhan antarabangsa dan badan hak asasi manusia mengambil perhatian terhadap penurunan mendadak dalam kebebasan beragama dan kebangkitan autoritarianisme dalam tadbir urus agama.

“Rang undang-undang itu menghantar mesej jelas bahawa Malaysia semakin menjauh daripada komitmennya terhadap hak asasi manusia dan perlindungan perlembagaan,” tambahnya.


Sertai saluran WhatsApp Malaysiakini BM sekarang untuk mendapatkan perkembangan berita terkini!

Lihat Komen
ADS