Paling Popular
Terkini
mk-logo
Berita
40 tahun penjara hukuman adil - Peguam keluarga Altantuya

Hukuman empat puluh tahun penjara bagi pembunuh model Mongolia Altantuya Shaariibuu adalah adil dan boleh diterima, kata peguam keluarga itu.

Sangeet Kaur Deo berkata, bapa mangsa Shaariibuu Setev adalah seorang yang sangat percaya akan kesucian nyawa manusia.

Peguam itu berkata bahawa bapanya menghantar surat itu kepadanya pada Ogos, dan dia kemudian berkongsi surat itu dengan peguam bekas komando polis Azilah Hadri, yang didapati bersalah atas pembunuhan wanita Mongolia itu pada 2006.

Mahkamah Persekutuan awal hari ini meringankan hukuman mati Azilah kepada 40 tahun penjara dan 12 sebatan rotan. Peguam bekas polis itu J Kuldeep Kumar bergantung pada surat itu untuk permohonan semakan hukuman.

Shaariibuu Setev

“Anak guam saya (Shaariibuu) bertindak mengikut hati nuraninya.

“40 tahun adalah adil dan boleh diterima oleh keluarga itu berhubung kesalahan yang dia (Azilah) lakukan.

“Keluarga tidak bersetuju dengan hukuman mati,” kata Sangeet ketika ditemui media di Istana Kehakiman di Putrajaya petang ini.

Ketika bercakap kepada pemberita di luar mahkamah, peguam Azilah Kuldeep berkata bekas polis itu 'lega' dengan keputusan berkenaan.

Dia menjelaskan bahawa prosiding hari ini menyaksikan kali pertama keluarga mangsa mengeluarkan surat sokongan sedemikian untuk permohonan semakan.

"Kami percaya ia berkemungkinan besar pada 2034, selepas pengampunan," Kuldeep menjawab ketika ditanya tarikh Azilah akan selesai menjalani hukuman penjaranya, yang dijadualkan bermula dari tarikh dia ditangkap pada 1 Nov 2006.

Altantuya, 28, dibunuh di kawasan terpencil di Shah Alam, Selangor, pada Oktober 2006. Mayatnya diletupkan dengan bahan letupan gred tentera.

Sirul Azhar Umar

Pada April 2009, Mahkamah Tinggi Shah Alam mendapati Azilah, 48, dan rakan komando polis Sirul Azhar Umar bersalah atas pembunuhan Altantuya dan dijatuhkan hukuman mati.

Sirul, bagaimanapun, telah terbang ke Australia sebelum Mahkamah Persekutuan membatalkan keputusan Mahkamah Rayuan terdahulu yang melepaskan dan membebaskan kedua-dua mereka serta mengembalikan sabitan dan hukuman mati mereka pada 2015.

Kerana tinggal melebihi visa pelancong, pihak berkuasa Australia menahan Sirul. Australia mempunyai dasar untuk tidak menghantar pulang individu yang menghadapi hukuman mati di negara asal mereka.

Pada November tahun lalu, lelaki berusia 52 tahun itu dibebaskan daripada tahanan imigresen dan difahamkan masih berada di Australia.

Timbalan pendakwa raya Mohd Dusuki Mokhtar, yang membantah semakan itu, hadir untuk pendakwaan.


Sertai saluran WhatsApp Malaysiakini BM sekarang untuk mendapatkan perkembangan berita terkini!

Lihat Komen
ADS