Paling Popular
Terkini
mk-logo
Berita
Kes rasuah: Nasib Bung Moktar, Izie Izette diketahui 18 Nov

Ahli Parlimen Kinabatangan Bung Moktar Radin dan isterinya Zizie Izette Abdul Samad akan mengetahui nasib mereka pada 18 November jika pasangan itu akan kekal dibebaskan dalam kes rasuah RM2.8 juta.

Mahkamah Rayuan pagi ini menetapkan tarikh keputusan berhubung rayuan pihak pendakwaan supaya pasangan itu diperintah membela diri dalam kes jenayah yang dikaitkan dengan pelaburan amanah saham.

Pada 7 September tahun lepas, Mahkamah Tinggi Kuala Lumpur membenarkan permohonan pasangan itu untuk membatalkan keputusan mahkamah sesyen yang memerintahkan mereka menjawab pertuduhan.

Pada 2 September 2022, Mahkamah Sesyen Kuala Lumpur memutuskan pihak pendakwaan berjaya membuktikan kes prima facie terhadap Bung dan Zizie.

Bung menghadapi tiga pertuduhan menerima rasuah berjumlah RM2.8 juta untuk mendapatkan kelulusan bagi Felcra Bhd melabur RM150 juta dalam amanah saham Public Mutual.

Menurut pertuduhan pertama, Bung, yang ketika itu pengerusi bukan eksekutif Felcra, didakwa menerima rasuah sebanyak RM2.2 juta secara tunai daripada ejen Public Mutual, Madhi Abdul Hamid, melalui Zizie.

Kesalahan itu didakwa berlaku di cawangan Public Bank Taman Melawati, Kuala Lumpur antara jam 12.30 tengah hari hingga 5 petang pada 12 Jun 2015.

Untuk pertuduhan kedua, Bung dituduh menerima rasuah RM262,500 secara tunai daripada Madhi melalui akaun Public Islamic Treasures Growth Fund bernombor 044797816 yang didaftarkan atas nama Zizie, bagi tujuan yang sama.

Pengerusi Umno Sabah itu juga dituduh menerima rasuah RM337,500 secara tunai daripada perunding amanah saham, Norhaili Ahmad Mokhtar, melalui akaun Public Ittikal Sequel Fund bernombor 044797824 yang didaftarkan atas nama Zizie.

Dua kesalahan terakhir itu didakwa dilakukan di lokasi yang sama antara jam 12.16 tengah hari hingga 12.28 tengah hari pada 19 Jun 2015.

Zizie menghadapi tiga pertuduhan bersubahat dengan suaminya berhubung perkara itu di tempat, tarikh dan masa sama.

Dia juga didakwa menerima RM337,500 secara tunai daripada Norhaili atas sebab sama dan di tempat sama pada 19 Jun 2015.

Pasangan itu pertama kali didakwa pada 2019, dan Mahkamah Sesyen memerintahkan mereka membela diri.

Bagaimanapun, tahun lepas Mahkamah Tinggi memutuskan mahkamah sesyen telah terkhilaf dan memberikan pembebasan penuh kepada pasangan itu.

Timbalan pendakwa raya Maziah Mohaide mewakili pendakwaan dalam prosiding rayuan hari ini.

Peguam M Athimulan dan K Kumaraendran masing-masing mewakili Bung dan Zizie.

[Baca berita asal]


Sertai saluran WhatsApp Malaysiakini BM sekarang untuk mendapatkan perkembangan berita terkini!

Lihat Komen
ADS