Paling Popular
Terkini
mk-logo
Berita
Selangor tubuh pasukan petugas khas pulihkan anak asuhan GISBH
Diterbitkan:  Oct 8, 2024 11:11 AM
Dikemaskini: 3:22 AM

Selangor telah menubuhkan pasukan petugas khas untuk memulihkan kanak-kanak yang diselamatkan daripada Global Ikhwan Services and Business Holdings (GISBH).

Exco Hal Ehwal Islam dan Kebudayaan Inovatif Selangor Mohammad Fahmi Ngah berkata pasukan petugas itu akan dianggotai oleh wakil Polis Diraja Malaysia (PDRM), Jabatan Kebajikan Negara, Jabatan Pendidikan Selangor, lembaga Zakat negeri, Majlis Agama Islam Selangor (Mais), dan Jabatan Agama Islam Selangor (Jais).

"Kerajaan negeri sentiasa prihatin dan mengambil serius mengenai kebajikan kanak-kanak dan kumpulan sewa.

"Oleh itu, sebuah pasukan petugas (pasukan petugas) sudah ditubuhkan di peringkat kerajaan negeri Selangor untuk melaksanakan program pemulihan khusus untuk kanak-kanak yang ditemui di rumah-rumah amal GISBH di Selangor baru-baru ini.

“Pasukan ini turut dianggotai oleh pakar psikologi dan pendidikan kanak-kanak, Yayasan Menteri Besar Selangor (Pemerbadanan) atau MBI Selangor dan Yayasan Selgate,” katanya dalam satu kenyataan.

Menurutnya, pasukan petugas itu,yang akan bermesyuarat buat kali pertama pada 11 Okt ini akan memulakan program pemulihan selama enam bulan yang memfokuskan kepada isu agama, kebajikan dan kesihatan, serta perkembangan mental dan fizikal kanak-kanak terbabit.

Katanya, ia bagi memastikan kanak-kanak berkenaan dapat dipulihkan dan diintegrasikan semula ke dalam masyarakat.

Pada awal September, polis melancarkan Ops Global dan menyerbu rumah kebajikan di seluruh Semenanjung Malaysia yang dikaitkan dengan GISBH, yang disyaki terlibat dalam aktiviti eksploitasi kanak-kanak dan agama.

Hasilnya, 572 mangsa berjaya diselamatkan manakala 359 pengikut GISBH termasuk pengurusan kanannya ditahan.


Sertai saluran WhatsApp Malaysiakini BM sekarang untuk mendapatkan perkembangan berita terkini!

Lihat Komen
ADS