Paling Popular
Terkini
mk-logo
Berita
Pengasuh campur ubat selesema, susu bayi didenda RM8,000
Diterbitkan:  Oct 7, 2024 5:54 PM
Dikemaskini: 9:54 AM

Seorang pengasuh didenda RM8,000 oleh Mahkamah Sesyen Kuala Lumpur hari ini selepas mengaku bersalah menganiaya seorang bayi lelaki berusia 18 hari dengan mencampurkan ubat selesema ke dalam botol susu mangsa bulan lepas.

Hakim Dr Azrol Abdullah menjatuhkan hukuman berkenaan ke atas Hew Foong Chun, 66, dan memerintahkan tertuduh dipenjara sembilan bulan jika gagal membayar denda.

Mahkamah turut memerintahkan wanita terbabit dikenakan bon berkelakuan baik selama dua tahun berserta cagaran RM1,000 dengan seorang penjamin, selain diperintah melaksanakan khidmat masyarakat selama 90 jam dalam tempoh enam bulan bermula hari ini.

Mengikut pertuduhan, Hew didakwa melakukan penganiayaan dengan mencampurkan ubat selesema ke dalam botol susu budak lelaki berkenaan sehingga boleh menyebabkan kesihatan mangsa terjejas.

Perbuatan itu dilakukan di sebuah kediaman di Bukit Jalil, Cheras, pada jam 2.21 pagi, 15 Sept.

Kerana itu dia didakwa mengikut Seksyen 31(1)(a) Akta Kanak-Kanak 2001 yang memperuntukkan hukuman denda maksimum RM50,000 atau penjara maksimum 20 tahun atau kedua-duanya.

Mengikut fakta kes, bapa bayi berkenaan selaku pengadu mengupah wanita terbabit sebagai pengasuh untuk menjaga bayi itu selama 20 hari dengan gaji RM4,500 di kediaman pengadu.

Bagaimanapun pengadu menyedari anaknya itu hanya tidur setiap hari dan kesihatannya tidak seperti bayi lain.

Pengadu kemudian memeriksa rakaman kamera litar tertutup (CCTV) dan melihat tertuduh memasukkan ubat selesema ke dalam botol susu dan memberi bayi itu minum walaupun mangsa tidak mempunyai masalah kesihatan.

Terdahulu, timbalan pendakwa raya Mohamad Ikhwan Mohd Nasir memohon hukuman setimpal dikenakan ke atas Hew sebagai pengajaran dan mengambil kira faktor kepentingan awam supaya kesalahan demikian tidak dilakukan oleh sesiapa.

Tertuduh yang tidak diwakili peguam pula memohon hukuman ringan atas alasan dia seorang ibu tunggal dan mempunyai penyakit asma, diabetes, darah tinggi serta masalah pendengaran dan penglihatan.

“Saya meminta maaf atas kesalahan saya. Saya tidak sengaja buat demikian. Ingat dia (bayi) ada selesema sebab itu saya bagi," katanya.

- Bernama


Sertai saluran WhatsApp Malaysiakini BM sekarang untuk mendapatkan perkembangan berita terkini!

Lihat Komen
ADS