Paling Popular
Terkini
mk-logo
Berita
Cukai Utar: Wee minta Anwar campur tangan
Diterbitkan:  Oct 5, 2024 4:42 PM
Dikemaskini: 8:42 AM

Presiden MCA, Wee Ka Siong, meminta campur tangan Perdana Menteri Anwar Ibrahim agar segera menyelesaikan pertikaian mengenai cukai Universiti Tunku Abdul Rahman (Utar).

Wee menegaskan bahawa hanya Anwar, yang juga Menteri Kewangan, mempunyai kuasa untuk membatalkan atau membalikkan cukai dan penalti yang dikenakan oleh Lembaga Hasil Dalam Negeri (LHDN) ke atas universiti itu.

"Pada tahun 2023, LHDN telah mengaudit Yayasan Pendidikan Utar dan mendapati semuanya dalam keadaan baik. Jadi mengapa kini kita dikenakan tuntutan cukai dan penalti yang tiba-tiba?" soalnya dalam satu sidang media hari ini.

Kenyataannya itu dibuat selepas LHDN menuntut RM83 juta cukai yang tidak dibayar dan penalti daripada Utar.

Timbalan Menteri Kewangan Lim Hui Ying menyatakan bahawa, menurut LHDN, Utar sendiri tidak pernah diberikan status pengecualian cukai, tidak seperti Yayasan Pendidikan Utar, yang menerima pengecualian di bawah Seksyen 44(6) Akta Cukai Pendapatan 1967 pada 1 Julai 2003.

Dia turut menyatakan bahawa Yayasan Pendidikan Utar dan Utar sepatutnya diiktiraf sebagai entiti tunggal, dan tidak bersetuju dengan pengkelasannya sebagai badan berasingan pada masa ini.

Dia menegaskan bahawa selama lebih 20 tahun, yayasan itu dan Utar telah mematuhi undang-undang dan sentiasa menghantar laporan aset dan melepasi semua audit tanpa sebarang masalah.

Wee, yang juga ahli majlis Utar, mendedahkan bahawa universiti itu menerima surat daripada LHDN pada Jun lalu, dan selepas itu dia bertemu perdana menteri untuk membincangkan perkara tersebut.

Walaupun selepas beberapa pertemuan dengan Anwar, LHDN tetap bertegas dengan keputusan mereka untuk menuntut bayaran cukai berkenaan.

Wee menyatakan bahawa universiti itu telah memfailkan rayuan kepada LHDN dalam usaha untuk membatalkan keputusan tersebut dan dipercayai berada di peringkat akhir.


Sertai saluran WhatsApp Malaysiakini BM sekarang untuk mendapatkan perkembangan berita terkini!

Lihat Komen
ADS