Paling Popular
Terkini
mk-logo
Berita
JPJ: Mesej 'bukan warganegara' dalam MyJPJ akibat kegelinciran sistem
Diterbitkan:  Oct 5, 2024 3:29 PM
Dikemaskini: 7:29 AM

Jabatan Pengangkutan Jalan (JPJ) berkata pihaknya telah menyelesaikan "kegelinciran sistem" dalam aplikasi telefon pintar MyJPJ jabatan itu, yang menyebabkan beberapa pengguna Malaysia menerima mesej menyatakan mereka bukan warganegara.

Dalam satu kenyataan, Ketua Pengarah JPJ Aedy Fadly Ramli berkata pihaknya telah mengambil tindakan segera untuk menyelesaikan masalah itu, yang menjejaskan pengguna yang sedang menyemak kelayakan mereka untuk program peralihan lesen memandu.

“Pemegang LMM Kelas B2/B1 yang sebelum ini menerima paparan mesej 'Bukan Warganegara Malaysia adalah Tidak Layak' dinasihatkan untuk log keluar dan log masuk semula aplikasi MyJPJ dan boleh menyemak semula status kelayakan di 'Semakan Kelayakan Program Khas Peralihan Kelas B'.

"Pihak JPJ menghargai maklum balas orang ramai berkenaan pelaksanaan Program Khas Peralihan LMM Kelas B2/B1 Kepada LMM Kelas B dan sentiasa komited untuk menambah baik dari semasa ke semasa bagi meningkatkan penyampaian perkhidmatan yang terbaik kepada rakyat," katanya.

Pada Selasa, JPJ mengumumkan kemas kini untuk MyJPJ selepas melihat permintaan tinggi untuk semakan kelayakan dalam talian selepas penambahan program peralihan lesen memandu khas.

Bagaimanapun, beberapa pemegang lesen B2/B1 (motosikal kecil) menghadapi masalah untuk mendaftar dalam program itu kerana aplikasi MyJPJ menyatakan mereka tidak layak, dengan mesej menyatakan bahawa ia hanya tersedia untuk warganegara Malaysia.

Antaranya ialah timbalan pengerusi sementara United for the Rights of Malaysians Party (Urimai), David Marshel, yang sebelum ini menggesa Menteri Pengangkutan Anthony Loke menjelaskannya.


Sertai saluran WhatsApp Malaysiakini BM sekarang untuk mendapatkan perkembangan berita terkini!

Lihat Komen
ADS