Paling Popular
Terkini
mk-logo
Berita
Pemimpin Urimai dakwa dilabel bukan warganegara dalam MyJPJ
Diterbitkan:  Oct 4, 2024 8:56 PM
Dikemaskini: 12:56 PM

Seorang pemimpin Parti Bersepakat Hak Rakyat Malaysia (Urimai) mendakwa dirinya dilabel sebagai bukan warganegara dalam aplikasi telefon pintar Jabatan Pengangkutan Jalan (JPJ), MyJPJ.

Timbalan pengerusi sementara Urimai David Marshel berkata Menteri Pengangkutan Anthony Loke harus memberikan penjelasan kepadanya dengan mengambil kira penglibatan maklumat peribadi.

“Sangat tidak bertanggungjawab dan mengecewakan sistem aplikasi MyJPJ telah menghina saya dengan menyatakan status kewarganegaraan saya, sedangkan saya sudah mempunyai nombor kad pengenalan dan ID MyDigital,” katanya dalam satu kenyataan Facebook.

Pada Rabu, Bernama melaporkan Loke sebagai berkata tarikh akhir 10 Okt untuk penyepaduan MyJPJ dengan MyDigital ID telah dibatalkan.

Arahan untuk menggunakan MyDigital ID telah dikeluarkan melalui pop-up pada aplikasi itu, tetapi bukan pengumuman rasmi daripada kementerian atau JPJ, jelasnya.

Ini berikutan banyak aduan dalam talian mengenai perkara itu.

Kerajaan berhasrat menjadikan ID MyDigital digunakan sebagai sistem pengesahan tunggal untuk rakyat Malaysia mengakses aplikasi atau portal lain.

Sementara itu, David menyalahkan Loke kerana menurutnya tergesa-gesa membuat aplikasi "tidak profesional".

Tambahnya, penggunaan pangkalan data aplikasi MyJPJ oleh JPJ dan polis boleh menjejaskan keselamatan peribadinya, jika maklumat di dalamnya tidak tepat.

Malaysiakini telah menghubungi JPJ untuk mendapatkan ulasan.

Pada Selasa, JPJ mengumumkan kemas kini untuk MyJPJ selepas melihat permintaan tinggi untuk semakan kelayakan dalam talian selepas penambahan Program Peralihan Khas Lesen Memandu Malaysia (LMM) daripada Kelas B2/B1 kepada Kelas B (motosikal berkuasa tinggi).


Sertai saluran WhatsApp Malaysiakini BM sekarang untuk mendapatkan perkembangan berita terkini!

Lihat Komen
ADS