Paling Popular
Terkini
mk-logo
Berita
Ketegangan di Lubnan disengajakan demi seorang lelaki, kata PM
Diterbitkan:  Oct 2, 2024 1:31 PM
Dikemaskini: 5:31 AM

Malaysia menggesa agar semua pihak yang terlibat dalam ketegangan semakin memuncak di rantau Timur Tengah dan membabitkan Israel menghentikan tindakan mereka serta-merta.

Perdana Menteri Anwar Ibrahim berkata pencerobohan dan serangan berterusan Israel ke atas Lubnan, Syria dan Yaman adalah cubaan untuk mengalihkan tumpuan masyarakat dunia terhadap pembunuhan beramai-ramai rakyat Palestin khususnya di Gaza dan Tebing Barat.

"Ketegangan memuncak ini adalah jelas bertujuan untuk mengekalkan pemimpin Israel terus berkuasa dan keluar dari penjara, (dengan) mengorbankan nyawa orang yang tidak bersalah di altar kerjaya politik seorang lelaki.

"Kita mesti segera menghalang kitaran tindakan dan tindak balas yang berbahaya, yang mengancam untuk menarik lebih banyak pihak ke dalam konflik, memperdalam lagi ketidakstabilan dan meluaskan skala kemusnahan.

"Malaysia menggesa semua pihak yang berkenaan mengambil tindakan segera mengurangkan permusuhan dan mewujudkan syarat-syarat yang diperlukan untuk mengelakkan konflik serantau yang lebih luas daripada meletus," katanya dalam satu hantaran di Facebooknya.

Menurut laporan Kementerian Kesihatan Lubnan, seramai 55 orang terbunuh dan 156 yang lain cedera dalam serangan udara Israel di Lubnan dalam tempoh 24 jam yang lalu.

Sejak 23 Sept, tentera Israel melakukan serangan udara intensif yang tidak pernah berlaku sebelum ini ke atas Lubnan.


Sertai saluran WhatsApp Malaysiakini BM sekarang untuk mendapatkan perkembangan berita terkini!

Lihat Komen
ADS