Paling Popular
Terkini
story images
story images
mk-logo
Berita
'Cina tak keluar mengundi di Sg Bakap pun salah Dr Akmal?'
Diterbitkan:  Oct 1, 2024 7:01 PM
Dikemaskini: 11:04 AM

Ketua Pemuda Umno, Dr Akmal Saleh menyalahkan kenyataan-kenyataan yang dibuat pemimpin DAP sebagai punca kemerosotan undi kepada PH pada beberapa pilihan raya kecil (PRK) lalu.

Akmal mengulas kenyataan Pengerusi DAP Johor, Liew Chin Tong yang mengatakan perbalahan antara dia dan Naib Presiden DAP, Teresa Kok menyebabkan ramai pengundi Cina tidak keluar mengundi pada PRK DUN Mahkota, Sabtu lalu.

"Di PRK Sungai Bakap pun pengundi Cina tak keluar mengundi. Adakah itu juga salah Dr Akmal Saleh? Walaupun Akmal tiada di Sungai Bakap?

"Sepatutnya tanya pemimpin kamu yang keluarkan kenyataan yang mengganggu gugat ketenteraman negara, bukan salahkan orang yang respons dengan kenyataan pemimpin kamu," katanya dalam hantaran di Facebook.

Memetik laporan Malaysia Gazette, Chin Tong berkata perbalahan antara Akmal dan Teresa menjadi faktor mendorong pengundi Cina melakukan protes pada PRK DUN Mahkota.

Sebelum ini beberapa media melaporkan jumlah peratus pengundi Cina yang keluar mengundi pada PRK itu hanya dalam sekitar 34 peratus.

Sementara di DUN Sungai Bakap, hanya 47 peratus pengundi Cina keluar mengundi dan menjadi antara faktor kekalahan PH pada PRK berkenaan.

Dalam pada itu Akmal turut menasihati DAP agar mencontohi MCA yang disifatkan kuat bekerja untuk meraih undi kaum Cina.


Sertai saluran WhatsApp Malaysiakini BM sekarang untuk mendapatkan perkembangan berita terkini!

Lihat Komen
ADS