Paling Popular
Terkini
mk-logo
Berita
MMA gesa kerajaan kongsi garis panduan vape
Diterbitkan:  Oct 1, 2024 9:58 AM
Dikemaskini: 1:58 AM

Persatuan Perubatan Malaysia (MMA) menggesa kerajaan menyediakan rancangan yang jelas tentang bagaimana ia akan mengawal penjualan produk vape.

Ini kerana Akta Kawalan Produk Merokok untuk Kesihatan Awam berkuat kuasa hari ini.

“Mesti ada garis panduan yang jelas mengenai apa yang dibenarkan untuk jualan dan penggunaan,” kata Presiden MMA Dr Kalwinder Singh Khaira dalam satu kenyataan media semalam.

Undang-undang yang diluluskan Dewan Rakyat pada November tahun lalu itu memperkenalkan semula larangan menjual produk nikotin kepada golongan bawah umur.

Larangan ini sebelum ini ditarik balik selepas nikotin dikeluarkan daripada Akta Racun.

MMA melahirkan kebimbangan mengenai ketersediaan produk vape yang meluas di negara ini, terutamanya melalui mesin layan diri dan saluran lain yang tidak dikawal, yang telah menyebabkan ketagihan awal di kalangan kanak-kanak bawah umur.

Persatuan itu memetik Tinjauan Kesihatan dan Morbiditi Kebangsaan 2022, yang melaporkan peningkatan penggunaan vape dalam kalangan remaja Malaysia berumur 13 hingga 17 tahun, meningkat daripada 9.8 peratus pada 2017 kepada 14.9 peratus pada 2022.

Kelaziman penggunaan vape di kalangan remaja lelaki adalah pada 23.3 peratus dan 6.2 peratus di kalangan remaja wanita, tambahnya.

Presiden MMA Dr Kalwinder Singh Khaira

"Penguatkuasaan akta itu oleh pihak berkuasa yang berkaitan secara berterusan akan menjadi penting untuk memenuhi matlamat akta itu," kata Kalwinder.

MMA juga menekankan kepentingan pendidikan kesihatan awam, menggesa kerajaan melaksanakan kempen komprehensif untuk meningkatkan kesedaran di kalangan belia tentang bahaya merokok dan vape.


Sertai saluran WhatsApp Malaysiakini BM sekarang untuk mendapatkan perkembangan berita terkini!

Lihat Komen
ADS