Paling Popular
Terkini
story images
story images
mk-logo
Berita
ULASAN | Kalah dua PRK berturut-turut, Bersatu kian terpinggir

ULASAN | Kekalahan besar calon Bersatu dalam dua PRK berturut-turut, iaitu di Nenggiri dan Mahkota, adalah isyarat jelas majoriti rakyat Malaysia pasca PRU15, terutama dalam kalangan kelompok Melayu, Muslim dan Bumiputera di negara ini, menolak politik 2R (kaum dan agama) yang dimainkan PN.

Bersatu sejak berkawan dengan PAS bukan saja dianggap menjadi "underdog", tetapi "dog" dalam erti kata yang sebenarnya. Malah Bersatu sejak berpisah dengan PH dengan terdesaknya telah menerima watak-watak ekstrem yang dibuang atau terbuang dari Umno dan PKR sebagai "anjing perang" mereka yang melalak di media sosial dan pentas ceramah.

Selama 24 jam kelompok ekstrem dalam Bersatu-PN menabur pelbagai fitnah, syak wasangka, paranoia dan provokasi sentimen 2R untuk mewujudkan situasi emosional kelompok Melayu-Islam, seolah-olah negara ini huru-hara dan tiada Ketua Agama Islam dan kerajaan yang menjaga hak setiap rakyat mengikut Perlembagaan Persekutuan.

Para provokator ini sudah buntu idea apabila ekonomi negara makin mantap di bawah Kerajaan Madani yang diterajui Perdana Menteri Anwar Ibrahim.

Mereka tidak dapat menerima hakikat bahawa Anwar telah pun diampunkan Yang di-Pertuan Agong terdahulu, iaitu Sultan Kelantan Sultan Muhammad V, dan menjadi perdana menteri atas seruan penubuhan Kerajaan Perpaduan daripada Yang di-Pertuan Agong seterusnya, Sultan Pahang Al-Sultan Abdullah Ri'ayatuddin Al-Mustafa Billah Shah selepas PRU15.

Ramai ahli baru Bersatu zaman PN ini lupa dan tidak tahu bahawa kepimpinan Bersatu di awal penubuhannya yang ketika itu diterajui Dr Mahathir Mohamad berulang alik melawat Anwar ketika dia masih bergelar banduan demi mendapatkan sokongan PH, terutamanya PKR, untuk menentang kleptokrat. Itulah maknanya jadi “banduan terhormat”.

Para provokator dari Bersatu-PN yang didominasi oleh watak-watak buangan Umno dan PKR kian hilang punca kerana bertentangan dengan roh perjuangan asal Bersatu, yang sepatutnya membawa masyarakat Melayu menjadi lebih moderat melalui pemikiran pragmatik dan rasional, bukannya retorik dan sentimen seperti sikap NGO-NGO yang menunggang istilah "Ketuanan Melayu".

Imej dan reputasi Bersatu telah "diperkosa" pula oleh mentaliti jumud dan ekstrem PAS yang kita semua sedia maklum modal mereka ialah menunggang agama dengan melaungkan slogan "Islam terancam di Malaysia", dengan pesaing politik mereka dilabel "kafir harbi" atau "munafik" secara suka hati. Ahli-ahli Bersatu sudah tenggelam dipengaruhi cara berpolitik PAS yang hanya laku di kawasan-kawasan Melayu ultra konservatif sahaja.

Sebenarnya Bersatu telah rugi banyak dan rugi besar sejak berpisah dengan PH dahulu. Bersatu bukan saja kehilangan negeri-negeri yang ditadbir menteri besar mereka sebelum PRU15, malah terus jatuh menjadi pembangkang setelah itu. 

Lebih menyedihkan, PAS pula mengangkat Dr Mahathir sebagai penasihat kepada empat negeri-negeri di bawah mereka, memperlihatkan kepimpinan Bersatu makin dipinggirkan.

Siapa yang untung dalam Bersatu sekarang ini jika bukan saf kepimpinan di atas yang mahu mengekalkan kedudukan mereka, sama ada dalam parti atau pun sekadar bangga menjadi Exco dalam kerajaan negeri yang didominasi puak PAS? 

Mereka peduli apa dengan nasib masa depan parti apatah lagi akar umbi dan pelapis muda. Calon PRK Nenggiri pun import dari PAS, malah untuk Mahkota pula calonnya bukan anak muda.

Saya seru kepada para pengasas, akar umbi dan pejuang tulen Bersatu sejak zaman awal penubuhannya: Berhijrahlah kalian kepada PKR-PH bagi meneruskan agenda Reformasi, pembaharuan, kemajuan dan memperjuangkan integriti tanpa perlu memainkan sentimen kaum dan agama yang memecah-belahkan masyarakat majmuk negara ini yang rata-ratanya berhaluan sederhana belaka.


DR MUHAMMAD FAIZ NA'AMAN ialah bekas anggota Majlis Pimpinan Tertinggi Bersatu dan kini menganggotai PKR.

Tulisan ini tidak semestinya mencerminkan pendirian rasmi Malaysiakini.



Sertai saluran WhatsApp Malaysiakini BM sekarang untuk mendapatkan perkembangan berita terkini!

Lihat Komen
ADS