Paling Popular
Terkini

Menteri Pelancongan, Seni dan Budaya Tiong King Sing menggesa pengundi Cina di Mahkota keluar mengundi dan membuat pilihan yang tepat pada Sabtu ini.

Dia berkata jika mereka tidak mengundi dengan bijak, mereka mungkin kehilangan hak untuk memakai seluar pendek dan berskirt mini.

Bercakap pada acara kebudayaan Cina di Mahkota malam tadi, Tiong berkata tidak mengundi akan memberi isyarat sokongan terhadap pandangan yang dipromosikan oleh PAS.

“Saya bergurau dengan beberapa wanita. Saya kata, di Mahkota, kita ada pilihan raya kecil (PRK)... Ada parti yang mengetengahkan pandangan agama dan etnik mereka. Bagaimanakah kita akan melindungi nilai kita sendiri?

“Saya secara berseloroh memberitahu mereka, kerana dia memakai skirt yang tidak menutupi lututnya.

"Saya berkata, 'Anda perlu melindungi hak ini, jika tidak, lain kali, anda tidak akan berpeluang memakai skirt mini atau seluar pendek seperti itu. Anda hanya boleh menggantungnya di dalam bilik anda'.

"Jika di Mahkota ini, dengan hanya satu undi, kita tidak berusaha untuk menyokong PRK ini, ini menunjukkan masyarakat Cina kita menyokong pandangan yang dianjurkan oleh PAS," katanya.

Kira-kira 35 peratus pengundi Mahkota adalah Cina, 54 peratus Melayu, dan lapan peratus India.

Bagaimanapun, terdapat kebimbangan dalam gabungan Madani bahawa pengundi Cina mungkin memilih untuk tidak keluar mengundi sebagai protes.

Satu faktor utama ialah rasa tidak senang di kalangan orang Cina terhadap serangan Ketua Pemuda Umno Dr Akmal Saleh terhadap Ahli Parlimen Seputeh Teresa Kok berhubung isu pensijilan halal.

Tiong berkata masyarakat Cina mesti membantu memastikan kemenangan untuk BN dan menggunakan undi mereka untuk menolak pandangan "ekstrem" PN.

“Kita, masyarakat Cina, mesti meningkatkan undi majoriti. Kita perlu menunjukkan kepada pembangkang bahawa orang Cina tidak menyokong pandangan ekstrem, agama atau berasaskan kaum mereka.

"Jadi, jika anda tidak aktif dan tidak menggalakkan (mengundi) anda pada dasarnya menyokong pandangan mereka," kata presiden PDP itu.

Dia juga menolak kebimbangan bahawa Perdana Menteri Anwar Ibrahim meminggirkan masyarakat Cina.

“Ada orang kata Anwar tidak kisah dengan masyarakat Cina dan tidak faham keperluannya, jadi dia (Anwar) meminta saya menyampaikan mesej bahawa, seperti menteri besar Johor (Onn Hafiz Ghazi), dia mahu semua kaum untuk menjadi satu keluarga,” katanya.

Lebih 1,000 orang menghadiri acara kebudayaan yang dianjurkan oleh persatuan tarian singa Yong An Kluang.

Ia menampilkan nyanyian dan tarian, selain persembahan tarian singa.

Sebelum menyampaikan ucapannya, Tiong dilihat beramah mesra dengan tetamu.

Selain Tiong, turut hadir Presiden Amanah Mohamad Sabu, Naib Presiden PKR Chang Lih Kang, Ketua Pemuda MCA Ling Tian Soon, dan calon BN Syed Hussien Syed Abdullah.


Sertai saluran WhatsApp Malaysiakini BM sekarang untuk mendapatkan perkembangan berita terkini!

Lihat Komen
ADS