Paling Popular
Terkini
mk-logo
Berita
PAS balas cabaran Anwar dengan cabaran baru
Diterbitkan:  Sep 21, 2024 9:32 AM
Dikemaskini: 1:49 AM
1

Baru beberapa jam dicabar oleh Anwar Ibrahim, PAS hari ini bingkas menjawab berhubung usul undi tidak percaya yang dilontarkan perdana menteri malam tadi.

Menurut PAS berdepan dengan usul undi tidak percaya dalam keadaan sekarang tidak menjadikan Anwar seorang anak jantan.

Ketua Penerangan PAS Pusat Ahmad Fadhli Shaari berkata, semua ahli parlimen kerajaan diikat dengan perjanjian terlebih dulu semasa usul undi percaya dibawa ke Dewan Rakyat pada Dis 2022.

Dia merujuk kepada usul yang dibentangkan Fadillah Yusof dan Ahmad Zahid Hamidi pada 19 Dis tahun berkenaan. Ia berlangsung kira-kira tiga minggu selepas Anwar mengangkat sumpah sebagai perdana menteri.

Usul berkenaan diluluskan secara undian suara majoriti.

Menurut Ahmad Fadhli jika Anwar benar-benar berani dan anak jantan, ahli parlimen Tambun itu disarankan untuk membebaskan semua ahli parlimen kerajaan daripada ikatan perjanjian.

"Beri mereka kebebasan mengundi mengikut pilihan sendiri. Nah, kita tengok adakah Datuk Seri masih kekal ataupun tersungkur!" katanya dalam kenyataan hari ini.

Malam tadi Anwar mencabar pembangkang membawa usul undi tidak percaya kepadanya sebagai perdana menteri pada sidang Dewan Rakyat akan datang.

Persoal layanan speaker

Walaupun tidak menyatakan secara jelas, kata-kata Anwar itu dipercayai merujuk kepada usul Pemuda PAS dalam muktamar parti itu pada minggu lalu supaya dia meletakkan jawatan.

Presiden PKR itu turut menempelak gesaan tersebut sebagai tidak tahu hukum dan peraturan.

“Mahu main-main dengan kita, ada 30 orang (suruh) Anwar turun, negara apa? Sistem apa? Datang ke sini bagitahu suruh Anwar turun.

“Ingat negara dia? Tak ada ikut peraturan tak ada ikut hukum. Nak turunkan sila, saya bagi jaminan. Ada sidang parlimen pertengahan Oktober, bawa usul cepat, kalau lambat pun saya luluskan.

“Bawa usul undi tidak percaya kepada Anwar sebagai perdana menteri, tak payah jerit.

“Kamu itu turun dulu, banjir pun tak terurus, muka ini juga nak pergi tolong,” katanya ketika berucap di Himpunan Suara Rakyat Suara Keramat di Stadium Nasional Bukit Jalil, Selangor.

Ahmad Fadhli turut menzahirkan kecurigaannya jika usul tersebut dibawa.

"Boleh sahaja usul tidak percaya dibawa ke parlimen, tetapi dengan speaker yang ada, adakah ia akan dilayan dengan adil?" katanya.


Sertai saluran WhatsApp Malaysiakini BM sekarang untuk mendapatkan perkembangan berita terkini!

Lihat Komen
1
ADS