Paling Popular
Terkini
mk-logo
Berita
Siasatan terhadap Najib berat sebelah, 'selekeh' - Peguam

BICARA 1MDB | Siasatan terhadap Najib Razak berkaitan dakwaan salah guna kuasa dan pengubahan wang haram melibatkan dana 1MDB berjumlah RM2.27 bilion adalah berat sebelah dan 'selekeh', kata peguamnya.

Peguam bela, Wan Azwan Aiman Wan Fakhruddin memberitahu Mahkamah Tinggi Kuala Lumpur bahawa bekas perdana menteri itu didakwa sebelum SPRM selesai merekodkan keterangannya.

Peguam itu berhujah bahawa Najib didakwa pada 20 September 2018, ketika SPRM belum habis merakam keterangaqn tertuduh bagi membantu siasatan.

Wan Azwan menegaskan bahawa terdapat niat awal untuk mendakwa Najib, tanpa mengira hasil siasatan.

“Kami dengan hormat berhujah bahawa siasatan yang dijalankan oleh pegawai penyiasat (Nur Aida Ariffin) adalah teruk, berat sebelah, terpilih, selekeh dan tidak lengkap.

"Ini menyebabkan terdapat jurang bukti dalam kes pendakwaan dan menafikan hak tertuduh yang dijamin oleh perlembagaan untuk mendapat siasatan dan perbicaraan yang adil, satu prinsip asas yang termaktub dalam Perkara 5 Perlembagaan Persekutuan," kata peguam itu.

Hadapi 25 pertuduhan

Najib sedang dibicarakan atas 25 pertuduhan melibatkan penyalahgunaan kuasa dan pengubahan wang haram dana 1MDB berjumlah RM2.27 bilion.

Bagi empat pertuduhan salah guna kuasa, bekas Ahli Parlimen Pekan itu didakwa melakukan kesalahan tersebut di cawangan AmIslamic Bank Bhd di Jalan Raja Chulan, Bukit Ceylon, Kuala Lumpur, antara 24 Februari 2011 dan 19 Disember 2014.

Bagi 21 pertuduhan pengubahan wang haram, Najib, 71, didakwa melakukan kesalahan tersebut di bank yang sama antara 22 Mac dan 30 Ogos 2013.

Tertuduh pertama kali didakwa pada 20 September 2018, dan perbicaraan terhadapnya bermula pada 28 Ogos 2019.

Pada 30 Mei tahun ini, pendakwaan menutup kesnya, enam tahun selepas bekas perdana menteri itu pertama kali didakwa pada penghujung 2018.

Prosiding kini berada di peringkat penghujahan lisan, yang tidak melibatkan keterangan saksi, dan hanya pasukan peguam dan pendakwa akan mmebuat rumusan terakhir berdasarkan bukti lisan dan bukti berdokumen.

Seramai 50 saksi memberi keterangan bagi pihak pendakwaan, termasuk bekas penasihat undang-undang 1MDB Jasmine Loo.

Loo didakwa sebahagian daripada kumpulan dalang utama 1MDB, Low Taek Jho (Jho Low). Pihak berkuasa masih menjejaki Low.

Pihak pendakwaan mendakwa Najib menerima RM2.27 bilion wang yang diselewengkan daripada dana kekayaan berdaulat tersebut antara 2011 dan 2014.

Bagaimanapun, pasukan peguam Najib berhujah bahawa bekas perdana menteri itu tidak mengetahui sebarang salah laku yang berlaku dalam 1MDB dan jika ada sebarang kesalahan yang berlaku, ia sepenuhnya didalangi oleh Low dan ahli pengurusan dana tersebut.

Bekas menteri kewangan itu juga sebelum ini menyatakan bahawa Almarhum Raja Abdullah dari Arab Saudi berjanji untuk memberikan sumbangan kewangan kepada tertuduh bagi tujuan politik.

Timbalan Pendakwa Raya Ahmad Akram Gharib mengetuai pihak pendakwaan.

Perbicaraan di hadapan hakim Collin Lawrence Sequerah bersambung petang ini.


Sertai saluran WhatsApp Malaysiakini BM sekarang untuk mendapatkan perkembangan berita terkini!

Lihat Komen
ADS