Paling Popular
Terkini
mk-logo
Berita
ULASAN l Saifudin, PKR jangan seperti ‘lepaskan anjing tersepit’ - Tuan Ibrahim
Diterbitkan:  Sep 18, 2024 10:33 AM
Dikemaskini: 2:33 AM

ULASAN l Ketakutan dan kegelisahan Pakatan Harapan (PH) kepada PAS serta presiden parti, Abdul Hadi Awang secara khususnya amat  terserlah. 

Perasaan ini menyebabkan Saifuddin Nasution Ismail membuat satu kenyataan media atas kapasitinya sebagai menteri dalam negeri. Agak janggal apabila kenyataan media kementerian hanya menyemai kebencian terhadap presiden PAS dan bukan berkaitan keselamatan negara.

Sejak penubuhan PAS, Abdul Hadi adalah sosok yang telah berjaya mengangkat PAS bersama dengan Perikatan Nasional (PN) ke tahap tertinggi. 

Ia tidak boleh dinafikan oleh sesiapa pun, termasuk Saifuddin yang hanya berniat jahat. Barangkali Saifuddin harus diingatkan bahawa PAS yang berpresidenkan Abdul Hadi adalah parti tunggal yang mempunyai wakil ahli Parlimen (MP) terbanyak di Dewan Rakyat ketika ini. 

Walaupun Abdul Hadi difitnah dengan pelbagai perkara, namun dia berjaya membawa bersamanya 42 orang MP berbanding PKR yang mempunyai hanya 31 orang.

Jika kenyataan itu juga belum memadai untuk membuka mata beliau, bilang berapa negeri yang diperintah oleh PKR berbanding PAS yang menguasai empat buah negeri. Andai benar dakwaan jahat Saifuddin, mana mungkin masih ramai rakyat yang menyokong PAS sehingga ke tahap ini, alhamdulillah.

Dalam era kepimpinan beliau juga PKR menumpang kasih bekerjasama memenangi banyak kerusi pilihanraya. Bahkan kejayaan Abdul Hadi bermula dengan menafikan majoriti dua pertiga dan merampas beberapa negeri daripada kerajaan BN ketika itu.  

Orang yang paling bertuah merasa sendiri kemenangan dalam pilihanraya adalah Saifuddin yang menggunakan lambang PAS, parti yang dicerca olehnya hari ini. Dengan persetujuan Abdul Hadi, dia diberi ruang bertanding dan memenangi parlimen Machang pada tahun 2008.

Diharapkan agar Saifuddin tidak lupa jasa Abdul Hadi. Atau mungkin juga Saifuddin perlu diingatkan apabila Anwar Ibrahim bertemu dengan presiden PAS dan arwah bekas mursyidul am PAS, Allahyarham Nik Aziz Nik Mat memohon agar mereka membantu PKR satu masa dulu. 

Manusia mudah lupa ini bukan sahaja tidak mengenang jasa, sebaliknya menggigit tangan mereka yang membantunya dahulu.

Saya berharap agar Saifuddin tidak memadamkan fakta yang disebutkan dan memohon agar dia tidaklah seperti yang selalu diperkatakan dalam peribahasa Melayu ‘seperti melepaskan anjing tersepit’. 

PAS sangat kesal dan berdukacita dengan kenyataan melampau serta tidak beradab ini. Hal ini kerana sepanjang muktamar tiada satu nama pun disebut dan diserang oleh presiden dalam ucapannya.

PAS dalam muktamar itu sentiasa memberi fokus kepada perkara dasar yang suatu ketika dahulu Saifuddin dan pendokong reformasi turut memperjuangkannya. 

Saya yakin, kenyataan tidak beradab yang dikeluarkan oleh menteri dalam negeri ini tidak akan terhenti di sini. Kami menjangkakan pelbagai tindakan akan menyusul kerana semakin dekat PRU, semakin mengelabah dan tidak keruan pihak Saifuddin dan partinya. Mereka akan sedaya upaya cuba menjustifikasi kenyataan mereka agar mereka tidak dilihat berbohong.  

Semoga Allah mempercepatkan kerajaan sedia ada hari ini tumbang. Kepada Allah kami berserah.


TUAN IBRAHIM TUAN MAN adalah timbalan presiden PAS.

Tulisan ini tidak semestinya mencerminkan pendirian rasmi Malaysiakini.


Sertai saluran WhatsApp Malaysiakini BM sekarang untuk mendapatkan perkembangan berita terkini!

Lihat Komen
ADS