Paling Popular
Terkini
mk-logo
Berita
Kanak-kanak diliwat: Kerajaan digesa siasat pegawai pantau rumah amal
Diterbitkan:  Sep 13, 2024 1:08 PM
Dikemaskini: 5:19 AM

Kerajaan digesa menyiasat pegawai perlindungan kanak-kanak, pihak berkuasa, dan kakitangan dari Jabatan Pembangunan Kanak-Kanak yang sepatutnya memantau rumah-rumah amal di mana kanak-kanak didakwa menjadi mangsa liwat.

Gabungan Hak Asasi Kanak-Kanak Malaysia (CRCM) berkata siasatan itu mesti dijalankan dengan segera dan secara sulit.

"(Siasatan itu mesti) menilai kelemahan dan kekurangan dalam perkhidmatan yang disediakan sehingga mengakibatkan jenayah keji yang dilakukan terhadap kanak-kanak ini," kata mereka dalam satu kenyataan hari ini.

Rabu lalu, polis menyerbu 20 rumah amal di Selangor dan Negeri Sembilan yang didakwa dikendalikan oleh Global Ikhwan Services and Business Holdings (GISBH) – sebuah kumpulan yang mempunyai hubungan rapat dengan kumpulan ajaran sesat al-Arqam yang telah diharamkan.

Serbuan itu dilakukan susulan laporan polis pada 2 Sept mengenai dakwaan pengabaian kanak-kanak, serangan seksual dan gangguan terhadap kanak-kanak di rumah kebajikan tersebut.

Pada mulanya, polis memaklumkan bahawa seramai 402 kanak-kanak telah diselamatkan dalam operasi tersebut.

Dalam perkembangan terbaru, Ketua Polis Negara Razarudin Husain berkata seramai 392 kanak-kanak telah diselamatkan, di mana lebih separuh daripada mereka berumur antara empat hingga 12 tahun.

Daripada jumlah itu, 172 telah menjalani saringan kesihatan dengan 13 kanak-kanak dipercayai menjadi mangsa liwat.

GISBH menafikan mengendalikan rumah terbabit, serta dakwaan bahawa kanak-kanak di bawah jagaannya didera dan diliwat.

CRCM dalam kenyataan memuji tindakan pantas polis dalam menyelamatkan kanak-kanak tersebut.

Namun, mereka meluahkan rasa kecewa apabila kes ini menunjukkan keadaan menyedihkan di rumah perlindungan dan pusat jagaan di Malaysia.

"Banyak daripadanya tidak berlesen dan diuruskan oleh kakitangan yang tidak mencukupi serta tidak terlatih termasuk pelindung kanak-kanak yang tidak mempunyai kelayakan kerja sosial, kepakaran dan pengalaman yang relevan di bawah Jabatan Kebajikan Masyarakat untuk menguruskan kes, memantau dan melaksanakan intervensi untuk kanak-kanak dalam jagaan alternatif termasuk jagaan institusi secara berkesan untuk memastikan keselamatan dan kebajikan mereka.

"Ini juga diburukkan lagi dengan ketidaksediaan Jabatan Kebajikan Masyarakat untuk melibatkan organisasi masyarakat sivil (CSO) yang berkaitan untuk bersama-sama mencegah, mengurangkan dan bertindak balas terhadap eksploitasi dan penderaan seksual kanak-kanak dalam pengaturan jagaan alternatif dan komuniti yang terpinggir," kata mereka.

Kumpulan itu menyeru Menteri Pembangunan Wanita, Keluarga dan Masyarakat, Nancy Shukri, untuk bekerjasama dengan CSO yang berpengalaman dalam perlindungan kanak-kanak dan jagaan alternatif bagi memastikan kanak-kanak yang diselamatkan diberikan ruang yang selamat, sokongan pemulihan trauma, dan penyelesaian jangka panjang untuk kesejahteraan mereka.

Mereka juga mencadangkan, antara lain, agar Jabatan Pembangunan Kanak-Kanak menubuhkan pasukan antara agensi dengan kementerian dan CSO yang berkaitan untuk menyediakan SOP yang sesuai bagi mengenal pasti dan mengurus pusat jagaan tidak berdaftar di seluruh negara dengan segera.

"(Ini bagi membolehkan) pemantauan, pengurusan kes, menyelamatkan mangsa kanak-kanak dari situasi berisiko dan menyediakan mereka dengan perkhidmatan perlindungan dan sokongan.

"Ini termasuk mewajibkan pusat jagaan ini termasuk pusat tahanan, sekolah, pusat pembelajaran, madrasah mempunyai polisi perlindungan kanak-kanak yang berfungsi, prosedur perlindungan kanak-kanak dan mekanisme aduan sulit yang berkesan serta memastikan semua tenaga kerja dilatih untuk mencegah, mengurangkan dan bertindak balas terhadap eksploitasi dan penderaan seksual kanak-kanak termasuk jenayah dalam talian terhadap kanak-kanak," kata mereka.


Sertai saluran WhatsApp Malaysiakini BM sekarang untuk mendapatkan perkembangan berita terkini!

Lihat Komen
ADS