Paling Popular
Terkini
mk-logo
Berita
KJ perlu belajar dari Anwar jika mahu jadi PM - Zaid
Diterbitkan:  Sep 11, 2024 12:24 PM
Dikemaskini: 4:42 AM

Bekas menteri undang-undang Zaid Ibrahim menasihatkan bekas ketua Pemuda Umno Khairy Jamaluddin supaya belajar daripada Perdana Menteri Anwar Ibrahim jika mempunyai cita-cita menjadi perdana menteri.

Zaid berkata bahawa pendekatan berhati-hati Khairy mungkin menghalang peluangnya untuk menjawat jawatan itu.

"Dia ada imej sesuai, sangat popular di kalangan pengundi wanita, dan boleh mencabar pemimpin tertinggi dalam Umno. Dia hanya perlu kurang dikekang oleh analisis kos-faedah.

"Ambil beberapa risiko tinggi untuk ganjaran jangka panjang," katanya dalam satu kenyataan yang disiarkan di laman X.

Zaid memuji keputusan strategik Anwar baru-baru ini untuk mengkuhkan hubungan dengan Rusia dan menyertai kumpulan BRICS, menyifatkannya sebagai langkah berani mengukuhkan aspirasi Anwar untuk menjadi pemimpin Islam global.

Bagaimanapun, Zaid menyatakan bahawa Khairy mengambil sikap yang lebih berhati-hati, apabila menyatakan kebimbangan bahawa tindakan ini boleh mengecewakan AS.

Sebelum ini, Khairy, dalam episod terbaru podcast Keluar Sekejap, menyorot jumlah perdagangan yang agak kecil antara Malaysia dan Rusia—kira-kira RM14 bilion—berbanding hubungan ekonomi Malaysia yang lebih besar dengan China, mempersoalkan kebijaksanaan mempertaruhkan hubungan dengan AS.

"KJ adalah ahli politik yang bijak yang mengutamakan analisis kos-manfaat, dan dengan langkah itu, langkah Anwar mungkin kelihatan tidak bijak dan berisiko," kata Zaid.

Zaid Ibrahim

Dia mendakwa bahawa cita-cita Anwar melangkaui menjadi perdana menteri Malaysia.

"Anwar melihat dirinya sebagai pemimpin global dunia Islam. Baginya, memimpin Malaysia hanyalah langkah pertama dalam usahanya yang lebih besar," tambahnya.

Zaid menjelaskan Anwar, seperti pemimpin Islam lain yang pernah menghadapi cabaran dari AS, menyedari risikonya tetapi memahami bahawa untuk memenuhi cita-citanya, dia perlu menjalin hubungan dengan kuasa global lain seperti China dan Rusia.

"Anwar tahu bahawa menyinggung perasaan Amerika tidak sukar, seperti yang dilihat dalam kes Gaddafi, Saddam Hussein, dan Imran Khan," kata Zaid, merujuk kepada kejatuhan pemimpin ini selepas mencabar kepentingan AS.

Anwar baru-baru ini mengakhiri lawatan dua hari ke Vladivostok, Rusia, di mana dia mengadakan perbincangan dengan Presiden Vladimir Putin.

Perbincangan tertumpu kepada potensi kerjasama dalam aeroangkasa dan teknologi termaju.

Dalam lawatan itu, Anwar menerima jemputan Putin untuk menghadiri sidang kemuncak BRICS akan datang, yang akan berlangsung dari 22 hingga 24 Oktober di Kazan, Rusia.

Malaysia telah mengemukakan permohonannya untuk menyertai blok BRICS, yang merupakan pakatan ekonomi antara kerajaan pada Julai.


Sertai saluran WhatsApp Malaysiakini BM sekarang untuk mendapatkan perkembangan berita terkini!

Lihat Komen
ADS