Paling Popular
Terkini
mk-logo
Berita
Takziah! Zaid tampil sokong Teresa berhubung pensijilan halal
Diterbitkan:  Sep 9, 2024 9:35 AM
Dikemaskini: 1:58 AM

Bekas menteri undang-undang Zaid Ibrahim tampil menyokong ahli parlimen Seputeh, Teresa Kok berhubung kenyataannya mengenai isu pensijilan halal.

Zaid berkata Kok, yang juga naib pengerusi DAP, telah membangkitkan isu kepentingan awam yang boleh diselesaikan dengan cepat dan menggunakan akal yang waras.

"Apa yang dibincangkan oleh Teresa adalah perkara yang serius dan dia tidak boleh diketepikan sebagai pengacau," kata Zaid dalam satu catatan di X yang bertajuk “takziah saya kepada Teresa”.

.

Dalam hantaran itu, Zaid, yang pernah menganggotai DAP, menyelar setiausaha agung parti itu, Anthony Loke Siew Fook yang didakwa sekadar menawarkan "sokongan lesu”.

Sedangkan, katanya, Kok hanya menjalankan tugasnya sebagai ahli parlimen.

Kok bersama Anthony Loke

"Hanya sokongan lesu Anthony Loke kepada Teresa Kok yang mampu DAP lakukan," kata Zaid dalam catatan itu.

"Saya bukannya mempertahankan Teresa. Saya meletak jawatan apabila dia ditahan di bawah ISA 15 tahun lalu, Tetapi ia bukan mengenainya tetapi tentang penahanan pencegahan tanpa perbicaraan ke atas orang awam.

“Begitu juga, saya rasa polis tidak sepatutnya menyiasatnya kerana sekadar menimbulkan isu kepentingan awam yang boleh diselesaikan dengan cepat dengan akal yang waras,” katanya.

Kok, yang juga naib pengerusi DAP, sebelum ini, membantah cadangan Jabatan Kemajuan Islam Malaysia (Jakim) yang mahu mewajibkan semua kedai makanan yang tidak menghidangkan daging babi atau alkohol mendapatkan pensijilan halal.

Katanya, tindakan sedemikian boleh membebankan perniagaan kecil, menyekat kebebasan pengguna dan berpotensi bertembung dengan kepelbagaian budaya Malaysia.

Susulan kenyataannya, Ketua Polis Negara Razarudin Husain berkata siasatan terhadap Kok telah dimulakan berikutan lima laporan yang dibuat terhadapnya.

Mengulas lanjut, Zaid berkata, Razarudin telah membangkitkan perkara yang melibatkan 3R (Raja-raja, bangsa dan agama), tetapi Menteri di Jabatan Perdana Menteri (Hal Ehwal Agama), Mohd Na'im Mokhtar yang  membangkitkan perkara itu terlebih dahulu. 

Mohd Na'im Mokhtar

“Adakah Naim akan disiasat? Adakah peraturan yang sama dikenakan kepada Naim?

“Jangan lupa bahawa Jakim adalah sebuah badan yang diwujudkan khas untuk menangani hal ehwal Islam. Tetapi perkara-perkara Islam tidak boleh melintasi batas dalam hal ehwal bukan Islam. Itulah prinsip asas negara kita

“Sebab itu pemimpin Islam tidak boleh beremosi apabila pemimpin bukan Islam membangkitkan perkara seperti pensijilan makanan halal. Isu itu mungkin telah melampaui batas. Buat perbincangan, secara sivil,” katanya.

Zaid seterusnya berkata, negara juga mesti sentiasa mengiktiraf bahawa orang bukan Islam mempunyai hak mereka sendiri.

“Ia berdiri sendiri dan akan dipertahankan oleh orang bukan Islam,” katanya.

Anwar Ibrahim

Sebelum ini, kenyataan Kok itu berdepan kritikan pelbagai pihak termasuk pemimpin Umno, ahli pembangkang, badan bukan kerajaan dan Dewan Perniagaan Melayu Malaysia.

Malah, Perdana Menteri Anwar Ibrahim juga berkata komen Kok berhubung isu pensijilan halal tidak mewakili pendirian Pakatan Harapan dan hanya mencetuskan kontroversi yang tidak relevan kepada masyarakat di negara ini.

Mengulas kenyataan Anwar bahawa peraturan itu perlu supaya umat Islam tidak rasa was-was, Zaid berkata, jika umat Islam tidak berasa selesa, mereka seharusnya mencari restoran yang memberi mereka tahap keselesaan tersebut.

"Jika pengendali mengatakan tidak ada daging babi atau alkohol, itu sepatutnya cukup meyakinkan, tetapi jika kamu mencari tahap keselesaan lain, berjalan di sekitar blok; kamu akan temui tempat itu.

"Bagaimana pula dengan VIP kita yang kerap melawat ibu negara asing? Adakah mereka membawa pemeriksa Jakim untuk memeriksa makanan sebelum mereka menjamu selera di Istana Buckingham atau Rumah Putih? 

“Jika mereka boleh menemui tahap keselesaan di luar negara, mengapa tidak di sini?' soalnya.

Menurut Zaid, Al-Quran tidak menyebut tentang halal tetapi secara khusus menyebut tentang yang haram.

"Jika restoran kita yang dimilik oleh bukan Islam tidak menyediakan barangan yang dianggap sebagai haram, maka ia halal.

“Tetapi mungkin kita mahukan tahap kesucian dan keselesaan yang lebih tinggi. Kalau begitu, makanan yang dihidangkan oleh pengusaha Islam pun boleh mengandungi barangan yang tidak bersih atau suci, yang boleh termasuk dalam kategori tidak halal.

"Bagaimana dengan kafetaria sekolah yang menyediakan ikan busuk? Itu tidak halal. Tetapi sudah tentu, Umno akan kata pensijilan tidak diperlukan apabila pengusahanya beragama Islam.

"Jadi PM, kamu lihat kesan untuk Jakim mengeluarkan sijil halal adalah lebih kompleks daripada yang kamu fikirkan," tambah Zaid.


Sertai saluran WhatsApp Malaysiakini BM sekarang untuk mendapatkan perkembangan berita terkini!

Lihat Komen
ADS