Paling Popular
Terkini
mk-logo
Berita
Altimet: Wajibkan penyedia internet alih DNS langkah draconian
Diterbitkan:  Sep 7, 2024 4:42 PM
Dikemaskini: 9:42 AM

Seorang Adun PKR mengkritik arahan pengalihan perkhidmatan nama domain awam (DNS) kepada penyedia perkhidmatan Internet (ISP) sebagai "langkah draconian".

Penyanyi rap yang menjadi ahli politik Syed Ahmad Syed Abdul Rahman Alhadad, lebih dikenali sebagai Altimet, berkata Suruhanjaya Komunikasi dan Multimedia Malaysia (SKMM) boleh mengambil langkah lain untuk melindungi netizen dengan lebih baik daripada kandungan tidak selamat.

“Ini bukan jalan ke hadapan. Saya tidak bersetuju dengan keputusan ini,” kata Altimet dalam satu kenyataan yang disiarkan di X hari ini.

Menandai Perdana Menteri Anwar Ibrahim dalam catatannya, Altimet seterusnya berkata langkah itu mungkin memberi kesan negatif kepada ekonomi digital yang cuba diusahakan negara.

Adun Lembah Jaya itu mengulas siaran BFM yang memetik Suruhanjaya Komunikasi dan Multimedia Malaysia (SKMM) mempertahankan langkah pengalihan itu, berkata ia adalah untuk melindungi kumpulan yang terdedah daripada mengakses laman web berniat jahat.

Dua hari lalu, dilaporkan bahawa ISP kini dikehendaki melaksanakan pengalihan DNS menjelang akhir bulan ini, menurut Soalan Lazim Maxis bertajuk "Pengalihan DNS Perniagaan Maxis".

Syarikat telekomunikasi itu menyatakan bahawa ini akan menjejaskan entiti yang menggunakan perkhidmatan DNS awam, seperti DNS Google (8.8.8.8 atau 8.8.4.4) dan DNS Cloudflare (1.1.1.1 atau 1.0.0.1).

Pada 6 Ogos, kumpulan hak digital Sinar Project memberi amaran selepas ujiannya mendapati beberapa ISP - termasuk Maxis - telah secara diam-diam mengubah hala permintaan DNS yang bertujuan untuk perkhidmatan pihak ketiga (seperti Google atau Cloudflare) kembali ke pelayan DNS mereka sendiri.

Walaupun terdapat sebab-sebab yang sah untuk menggunakan perkhidmatan DNS pihak ketiga, langkah baru itu juga menutup kelemahan yang sebaliknya akan membolehkan pengguna internet mengakses tapak web yang diharamkan oleh SKMM.

Sinar Project menyatakan bahawa mengubah hala pengguna ke tapak web yang tidak disahkan berbeza daripada laman web yang dimaksudkan boleh "menimbulkan risiko keselamatan dan mengakibatkan isu teknikal yang tidak dijangka".

Namun, Maxis memberi jaminan kepada pelanggan bahawa pengalihan DNS adalah selamat dan tidak akan menjejaskan privasi pengguna.

Perlu diingatkan bahawa SKMM juga telah menyekat laman web berita yang sah pada masa lalu - termasuk Malaysiakini dan The Malaysian Insider - serta beberapa laman web yang mengkritik kerajaan.

SKMM berpendapat bahawa sebahagian besar tapak web yang disekat sejak 2022 termasuk dalam salah satu daripada lima kategori: perjudian, pornografi, pelanggaran hak cipta, penipuan atau skim pelaburan haram dan pelacuran.

Untuk konteks, perkhidmatan DNS adalah serupa dengan buku alamat yang digunakan oleh komputer untuk menavigasi internet.

Sebagai contoh, apabila pengguna memasukkan URL tapak web seperti "malaysiakini.com", komputer akan menanyakan pelayan DNS, yang akan bertindak balas dengan memberikan alamat protokol internet (alamat IP; satu set nombor seperti 104.22.21.197) untuk mencapai laman web itu.

Secara tetapan lalai, komputer biasanya dikonfigurasikan untuk menggunakan pelayan DNS yang disediakan oleh ISP mereka seperti TM, Maxis, Yes atau Time, tetapi pengguna yang mempunyai sedikit pengetahuan juga boleh mengkonfigurasinya untuk menggunakan perkhidmatan DNS yang berbeza.

Berkongsi pandangan Altimet, Muda juga mengkritik kerajaan berhubung langkah itu dengan mengatakan bahawa walaupun arahan pengalihan DNS berniat baik, ia berisiko menjadi satu bentuk penapisan.

Ketua Penerangan Muda Leben Siddarth berkata, langkah itu bukan sekadar mengehadkan kandungan berbahaya tetapi juga mengawal wacana awam dan menapis suara yang mencabar kerajaan.

“Hak untuk mengakses maklumat adalah asas kepada mana-mana demokrasi.

“Dengan melaksanakan pengalihan DNS, kerajaan bukan sahaja melampaui kuasanya tetapi juga menjejaskan kebebasan bersuara yang termaktub dalam Perlembagaan kita,” katanya dalam satu kenyataan hari ini.

Muda juga menggesa Menteri Komunikasi Fahmi Fadzil menilai semula dasar itu dan menggesa kerajaan untuk melibatkan diri dalam perbincangan telus dengan pihak berkepentingan, termasuk kumpulan hak internet, masyarakat sivil, dan orang ramai, untuk mencari penyelesaian yang lebih seimbang yang melindungi pengguna tanpa mengorbankan kebebasan demokrasi.


Sertai saluran WhatsApp Malaysiakini BM sekarang untuk mendapatkan perkembangan berita terkini!

Lihat Komen
ADS