Paling Popular
Terkini
mk-logo
Berita
AS beri isyarat kadar faedah bakal turun
Diterbitkan:  Aug 24, 2024 8:15 AM
Dikemaskini: 12:15 AM

GLOBAL | Dalam kenyataan yang dinanti-nantikan, Pengerusi Rizab Persekutuan AS Jerome Powell hari ini memberi isyarat mengenai penurunan kadar faedah akan datang dengan menyatakan bahawa "masanya telah tiba" untuk penyesuaian dalam dasar monetari.

"Arah perjalanan sudah jelas, dan masa serta kadar pemotongan akan bergantung kepada data yang diterima, prospek yang berkembang, dan keseimbangan risiko," kata Powell pada simposium tahunan Jackson Hole di Wyoming, lapor Agensi Anadolu.

"Kami akan melakukan segala yang kami mampu untuk menyokong pasaran buruh yang kukuh sambil membuat kemajuan lebih lanjut ke arah kestabilan harga.

"Dengan pengurangan sekatan dasar yang sesuai, terdapat alasan kukuh untuk mempercayai bahawa ekonomi boleh kembali kepada inflasi dua peratus sambil mengekalkan pasaran buruh yang kukuh," katanya.

Powell menjelaskan terdapat keyakinan yang semakin meningkat bahawa inflasi berada pada laluan yang mampan untuk kembali kepada dua peratus.

Dia juga menambah, Jawatankuasa Pasaran Terbuka Persekutuan (FOMC) tidak mencari atau mengalu-alukan “penyejukan” lanjut dalam keadaan pasaran buruh.

"Secara keseluruhan, ekonomi terus berkembang pada kadar yang kukuh. Bagaimanapun, data inflasi dan pasaran buruh menunjukkan situasi yang sedang berkembang.

"Risiko kenaikan inflasi telah berkurangan, manakala risiko penurunan kepada pekerjaan telah meningkat," katanya.

- Bernama/Anadolu


Sertai saluran WhatsApp Malaysiakini BM sekarang untuk mendapatkan perkembangan berita terkini!

Lihat Komen
ADS