Paling Popular
Terkini
mk-logo
Berita
SPRM digesa siasat Kesuma berhubung laporan sindiket Bangladesh
Diterbitkan:  Aug 20, 2024 9:48 PM
Dikemaskini: 1:52 PM

Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia (SPRM) digesa menyiasat Kementerian Sumber Manusia berhubung laporan dari Bangladesh mengenai sindiket yang menghantar pekerja ke Malaysia dan didakwa mendapat sokongan daripada pegawai-pegawai Malaysia, kata Persatuan Bekas Ahli Majlis Bandaraya Pulau Pinang (PFCCA).

Dalam satu kenyataan, Pengerusi PFCCA, Teoh Seang Hooi, berkata badan pencegah rasuah itu perlu menjalankan siasatan yang menyeluruh dan telus terhadap perkara ini.

“Siasatan yang menyeluruh dan telus perlu dijalankan bagi membersihkan Kementerian Sumber Manusia daripada anasir-anasir jahat antarabangsa yang diketengahkan oleh kerajaan Bangladesh yang baru dibentuk,” tambahnya.

Dia turut mendesak Menteri Sumber Manusia, Steven Sim, untuk “melaksanakan apa yang diperkatakan” dalam menjaga reputasi kementerian tersebut.

Baru-baru ini, Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Bangladesh (ACC) telah memulakan siasatan rasuah terhadap sindiket bekalan tenaga kerja yang berpengaruh.

Menurut laporan Dhaka Tribune, sindiket tersebut didakwa melibatkan empat bekas ahli parlimen dan bekas Menteri Kewangan, AHM Mustafa Kamal, yang sedang disiasat atas dakwaan menyeleweng kira-kira 24,000 crore taka Bangladesh (RM8.9 bilion) dalam skim penghantaran pekerja.

Sindiket itu dikatakan telah menghantar kira-kira 450,000 pekerja ke luar negara dalam tempoh satu setengah tahun, tetapi ramai daripada mereka akhirnya menganggur dan pulang dengan tangan kosong.

Menurut laman berita tersebut, mereka dituduh melakukannya “dengan sokongan pegawai kanan dari kerajaan Bangladesh dan Malaysia.”

Sejak tahun 2022, sekitar 494,469 pekerja Bangladesh telah memasuki Malaysia, menurut data kerajaan Bangladesh.

Hanya 100 agensi dibenarkan untuk merekrut dan menghantar pekerja ke luar negara, iaitu meningkat berbanding 25 agensi asal.

Jumlah agensi yang terhad ini mencetuskan dakwaan berlaku nepotisme dan rasuah di Bangladesh, namun kerajaan Malaysia enggan memperluaskan bilangan tersebut.


Sertai saluran WhatsApp Malaysiakini BM sekarang untuk mendapatkan perkembangan berita terkini!

Lihat Komen
ADS