Paling Popular
Terkini

Kesatuan Kebangsaan Pekerja Bank (Nube) gagal dalam rayuannya yang dikaitkan dengan skim pemisahan sukarela (VSS) pekerjanya pada 2017.

Mahkamah Persekutuan hari ini menolak permohonan kebenaran rayuan Nube berhubung memorandum persefahaman (MOU) 2010 antara kesatuan itu dan bank HSBC.

MOU itu menyatakan bahawa HSBC akan memberikan notis tiga bulan kepada Nube sebelum sebarang pelaksanaan VSS atau pemberhentian pekerja bank.

Kesatuan itu berkata HSBC hanya memaklumkannya pada Disember 2016, dua bulan sebelum bank itu melaksanakan VSS pada Februari 2017.

Ditubuhkan pada 1958, Nube berusaha untuk menambah baik keadaan kerja perkeranian dan pekerja bank berkaitan melalui perundingan kolektif.

Mahkamah yang dipengerusikan oleh Hakim Besar Sabah dan Sarawak Abdul Rahman Sebli sebulat suara memutuskan MOU itu tidak mengikat kerana ia tidak didepositkan dengan Mahkamah Perusahaan.

Rahman berkata ini melanggar Seksyen 17 Akta Perhubungan Perusahaan 1967, dan mengarahkan Nube membayar kos RM30,000 kepada HSBC.

Pada 24 Jun 2010, Nube dan HSBC menandatangani MOU untuk memastikan perlindungan hak majikan-pekerja semasa sebarang penstrukturan semula kerja.

Pada penghujung 2016, HSBC memulakan langkah penstrukturan semula dan menjemput pekerja yang berminat untuk memohon.

Bank itu memaklumkan Nube tentang pelaksanaan itu pada 19 Dis tahun itu, dengan VSS dijalankan pada Februari 2017.

Pada 2018, Nube membawa perkara itu ke Mahkamah Perusahaan, yang kemudiannya menolaknya atas alasan MOU itu tidak didaftarkan.

Mahkamah Tinggi Kuala Lumpur dan Mahkamah Rayuan mengekalkan keputusan itu, yang membawa kepada rayuan di Mahkamah Persekutuan hari ini.

Panel hakim Mahkamah Persekutuan yang lain ialah Zabariah Mohd Yusof dan Rhodzariah Bujang.

Peguam K Shanmuga mewakili Nube, manakala peguam N Sivabalah mewakili HSBC.


Sertai saluran WhatsApp Malaysiakini BM sekarang untuk mendapatkan perkembangan berita terkini!

Lihat Komen
ADS