Paling Popular
Terkini
mk-logo
Berita
Erdogan kutuk sekeras-kerasnya pembunuhan Haniyeh

Presiden Turkiye Recep Tayyip Erdogan mengutuk sekeras-kerasnya "pembunuhan khianat" terhadap Ketua Biro Politik Hamas Ismail Haniyeh di Tehran.

Dalam hantaran di platform X, Erdogan menyifatkan pembunuhan itu sebagai "tindakan keji yang bertujuan mengganggu perjuangan Palestin, penentangan mulia Gaza dan perjuangan saudara Palestin kita serta melemahkan semangat dan menakut-nakutkan rakyat Palestin".

Menurut beliau tujuan pembunuhan terhadap Haniyeh adalah sama dengan tujuan serangan keji terhadap Sheikh Ahmed Yasin, Abdul Aziz Al Rantisi dan banyak lagi tokoh politik Gaza yang lain.

"Namun kekejaman Zionis tidak akan dapat mencapai matlamatnya seperti yang telah dilakukan setakat ini," katanya.

Erdogan menyuarakan harapannya bahawa "dengan pendirian yang lebih kukuh dari dunia Islam dan pakatan kemanusiaan, keganasan yang ditimbulkan oleh Israel ke atas geografi kita, khususnya penindasan dan genosid di Gaza, pasti akan berakhir dan rantau kita serta dunia kita akan menemui keamanan".

Atas sebab itu, presiden berikrar bahawa Turkiye "akan terus mencuba segala cara, meneroka segala peluang dan menyokong saudara Palestin kita dengan segala kemampuan dan kekuatan kami".

"Kami akan terus berusaha untuk penubuhan Negara Palestin yang bebas, berdaulat dan merdeka, berdasarkan sempadan 1967 dengan Baitulmaqdis Timur sebagai ibu kotanya."

Kementerian Luar Negeri Iran pada Rabu mengesahkan kematian Ismail Haniyeh, ketua kumpulan Hamas, dengan menegaskan bahawa siasatan sedang dijalankan.

Sementara itu, Mesir mengutuk "dasar peningkatan Israel yang berbahaya" sejak dua hari lepas, menurut kenyataan yang dikeluarkan oleh Kementerian Luar Negeri.

"Mesir menganggap peningkatan berbahaya ini memberi amaran tentang bahaya mencetuskan konfrontasi di rantau ini dengan cara yang membawa kepada akibat keselamatan yang teruk, memberi amaran terhadap akibat pembunuhan, pencabulan kedaulatan negara lain dan menyemarakkan konflik di rantau ini.

"Mesir menyeru Majlis Keselamatan dan kuasa antarabangsa yang berpengaruh untuk memikul tanggungjawab mereka dalam menghentikan peningkatan berbahaya ini di Timur Tengah, menghalang keadaan keselamatan di rantau ini daripada menjadi tidak terkawal dan menghentikan strategi di ambang krisis," kata republik Arab itu.

Mesir menganggap bahawa peningkatan ketegangan di rantau itu, dengan kekurangan kemajuan dalam rundingan gencatan senjata di Gaza, menjadikan keadaan lebih rumit.

Ia juga "menunjukkan ketiadaan kemahuan politik Israel untuk menenangkan keadaan dan menjejaskan usaha gigih yang dibuat oleh Mesir dan rakan kongsinya untuk menghentikan perang di Semenanjung Gaza serta menamatkan penderitaan rakyat Palestin".

Seperti Turkiye dan Mesir, Pakistan "mengutuk keganasan dalam semua bentuk dan manifestasinya, termasuk pembunuhan di luar undang-undang dan luar wilayah tanpa mengira motifnya".

"Pakistan memandang serius tindakan Israel yang semakin meningkat di rantau ini. Tindakan terbarunya merupakan peningkatan berbahaya di rantau itu yang sememangnya sudah tegang dan menjejaskan usaha untuk keamanan," kata Kementerian Luar Negerinya dalam satu kenyataan.

Presiden Sri Lanka Ranil Wickremesinghe juga menyatakan kecaman kerasnya terhadap pembunuhan itu dan menyatakan dengan tegas bahawa "beliau tidak akan membenarkan tindakan sedemikian”, kata pejabat medianya.

- Bernama


Sertai saluran WhatsApp Malaysiakini BM sekarang untuk mendapatkan perkembangan berita terkini!

Lihat Komen
ADS