Paling Popular
Terkini
mk-logo
Berita
IG padam kiriman PM: Sebab tu tak boleh campur tangan berlebihan - Peguam

Tindakan syarikat induk Instagram, Meta menurunkan kiriman daripada akaun Perdana Menteri, Anwar Ibrahim adalah bukti mengapa tidak sepatutnya ada campur tangan kerajaan yang "berlebihan" terhadap peraturan media sosial.

Menulis di laman X, Eric Paulsen mengulas kritikan Pejabat Perdana Menteri (PMO) terhadap Meta, dengan menegaskan, "sebab itu kita mesti menghargai kebebasan bersuara/ekspresi untuk semua orang."

"Kita tidak boleh membenarkan gangguan berlebihan atau moderasi kandungan yang tidak wajar dalam media sosial," kata Paulsen.

Kiriman Anwar memaparkan dia bertemu pemimpin Hamas, Ismail Haniyeh pada Mei lalu.

Pemberitahuan pengalihan keluar daripada Instagram menyatakan bahawa hantaran itu mengandungi "simbol, pujian, atau sokongan orang dan organisasi yang kami takrifkan sebagai berbahaya".

Awal hari ini, dilaporkan bahawa Ismail dibunuh di kediamannya di Tehran, Iran.

Pada 6 Jun, Reuters melaporkan seorang bekas jurutera Meta mendakwa syarikat itu berat sebelah dalam pengendalian kandungannya berkaitan perang di Gaza.

Dia mendakwa dalam tuntutan mahkamah bahawa Meta memecatnya kerana cuba membantu membetulkan perisian yang menyebabkan sekatan terhadap hantaran berkaitan Palestin di Instagram.

Sementara itu, pengarah eksekutif Pusat Kewartawanan Bebas, Wathshlah Naidu berkata salah satu isu utama adalah melibatkan AI dan "algoritma yang berat sebelah" dalam penyederhanaan kandungan.

“Apa yang kita perlukan daripada platform media sosial adalah lebih ketelusan dalam penyederhanaan kandungan mereka dan menghapuskan amalan menurunkan kandungan, khususnya ketelusan mengenai penggunaan AI,” katanya kepada Malaysiakini hari ini.

"Ini akan memerlukan penapisan kandungan yang tepat pada masanya dan sistematik dan diturunkan tanpa berat sebelah politik dan perniagaan.

"Platform media sosial juga perlu melabur dalam sumber pengesanan manusia dan bahasa yang mencukupi untuk melangkaui penandaan automatik atau penggunaan AI untuk mengesan kandungan berbahaya," katanya.

Selain itu, Wathshlah berkata sebarang proses rayuan atau badan pengawasan mesti boleh dinilai dan tepat pada masanya untuk melindungi hak kebebasan bersuara.

Daripada meneruskan cadangan kerajaan untuk mengenakan syarat pelesenan ke atas syarikat media sosial, Wathshlah berkata semua pihak, termasuk kerajaan dan masyarakat sivil, harus terlibat dengan platform-platform tersebut untuk memperkenalkan mekanisme pertanggungjawaban secara kerjasama.

“Pertimbangan lain untuk Malaysia adalah memanfaatkan pasaran Asean yang kolektif dan mencadangkan rangka kerja dan mekanisme serantau untuk memastikan platform-platform tersebut bertanggungjawab,” tambahnya.

Ini bukan kali pertama hantaran oleh pengguna di Malaysia yang memaparkan Hamas telah dialih keluar.

Kiriman mengenai pertemuan Anwar dengan Ismail telah diturunkan sebelum ini tetapi kemudian dikembalikan, dengan Meta menyatakan ia "dibuang secara tidak sengaja" .


Sertai saluran WhatsApp Malaysiakini BM sekarang untuk mendapatkan perkembangan berita terkini!

Lihat Komen
ADS