Paling Popular
Terkini
mk-logo
Berita
‘Tahniah pemangku menteri pendidikan’ - Akmal bidas Loke lagi
Diterbitkan:  Jul 30, 2024 4:32 PM
Dikemaskini: Jul 31, 2024 12:06 AM

Gabungan Pakatan Harapan (PH) dan BN yang tidak selesa antara Umno dan DAP terus diuji dengan Dr Akmal Saleh sekali lagi membidas sekutunya, Anthony Loke dari DAP.

Dalam satu hantaran di Facebook petang ini, Ketua Pemuda Umno itu turut menggesa saudara seagama dan sebangsanya supaya bersatu.

Dr Akmal Saleh

Dr Akmal dilaporkan berang dengan berita yang memetik Loke, yang merupakan menteri pengangkutan, sebagai berkata syarikat arak dibenarkan buat program kutipan derma di sekolah tetapi tidak dibenarkan mempamerkan logo mereka.

“Lepas ni boleh jemput syarikat judi pula ke buat program dalam sekolah?

“Tidak cukup dengan sumbangan derma, hari ni nak benarkan syarikat arak buat program dalam sekolah pula?” katanya.

Ketua Pemuda Umno itu seterusnya menyindir setiausaha agung DAP itu dengan mengucapkan tahniah kepada Loke.

“Tahniahlah menteri pengangkutan yang memangku menteri pendidikan,” tulisnya.

Sebelum ini, Dr Akmal mengecam Loke kerana mahu membangkitkan isu itu dalam kabinet berikutan kontroversi yang membabitkan kutipan dana untuk sekolah vernakular Cina, yang melibatkan Tiger Beer, walaupun Kementerian Pendidikan menghalang sekolah daripada menerima dana daripada syarikat pengeluar produk tembakau dan alkohol.

Pemimpin DAP itu berkata Tiger Beer telah menganjurkan konsert mengumpul dana untuk sekolah Cina selama 30 tahun, dan ini tidak menjadi isu sehingga seorang pemimpin pembangkang membangkitkannya.

Bagaimanapun, Dr Akmal berhujah bahawa Malaysia mempunyai undang-undang dan ia tidak sepatutnya mengikut peraturan Loke, sebaliknya.

Semalam, Loke menjelaskan bahawa tiada kelompangan atau "kawasan kelabu" dalam keputusan kabinet mengenai garis panduan untuk pengumpulan dana bagi sekolah Cina.

Dia menegaskan tiada sebarang perubahan akan dilakukan selain menjelaskan bahawa acara tersebut yang diadakan di sekolah tidak boleh meliputi sebarang paparan dan promosi minuman beralkohol.

Anthony Loke

Malah, katanya, program kutipan derma untuk sekolah Cina, termasuk yang diterima daripada kilang arak, kebanyakannya diadakan di luar kawasan sekolah dan dihadiri ibu bapa serta mereka yang memberi sokongan kepada sekolah berkenaan.

[Baca berita penuh]


Sertai saluran WhatsApp Malaysiakini BM sekarang untuk mendapatkan perkembangan berita terkini!

Lihat Komen
ADS